Jump to content

Höjning Av Framvagn


ejorris

Recommended Posts

Bygger Cobrainspirerad bil med två längsgående rambalkar (100x50). Framvagnen är ännu bara punktad då jag inte var helt 100 på framvagnen. Nu när jag kommit lite längre så inser jag att jag måste höja ca 50mm fram (notera att chassit står på sidan.... om det ser lite knasigt ut). Då kommer den egentliga frågan..... Det enklaste sättet torde vara att bara separera de två balkarna och svetsa på en 50mm box emellan. Det aningen mera pyssligare sättet är att snedsåga balkarna, klämma in en kort snutt till och förbinda dem som ett "homogent" rör. Funkar den enklare metoden tro eller finns det nackdelar som jag inte ser?

post-1349-1248444108_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag hade bara lagt en bit i mellan och sen lagt en förstärkningsplåt utanpå.

Plåten skulle jag svängt till lite där den ligger emot balkarna så det inte blir en rak brottanvisning.

Link to comment
Share on other sites

Läste lite i SFRO handboken om svetsfogar och om jag inte fattar det fel så skall man inte förstärka med plåtar på sidan då man lätt kan luras av att det blir bättre än vad vad det blir. Där står att en stumfog är det absolut bästa (vilket skulle tala för alternativ 2 ovan) men då längden på fogen i det enklare alternativet är längre kanske det ändå funkar?

Link to comment
Share on other sites

Det har du ju nog rätt i och det lutar nog åt att jag kör den enklare metoden. Skulle jag av nån anledning få nedslag vid SFRO 1 så går det ju faktiskt att göra om det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...