ejorris Posted July 24, 2009 Share Posted July 24, 2009 Bygger Cobrainspirerad bil med två längsgående rambalkar (100x50). Framvagnen är ännu bara punktad då jag inte var helt 100 på framvagnen. Nu när jag kommit lite längre så inser jag att jag måste höja ca 50mm fram (notera att chassit står på sidan.... om det ser lite knasigt ut). Då kommer den egentliga frågan..... Det enklaste sättet torde vara att bara separera de två balkarna och svetsa på en 50mm box emellan. Det aningen mera pyssligare sättet är att snedsåga balkarna, klämma in en kort snutt till och förbinda dem som ett "homogent" rör. Funkar den enklare metoden tro eller finns det nackdelar som jag inte ser? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted July 24, 2009 Share Posted July 24, 2009 Jag hade bara lagt en bit i mellan och sen lagt en förstärkningsplåt utanpå. Plåten skulle jag svängt till lite där den ligger emot balkarna så det inte blir en rak brottanvisning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ejorris Posted July 24, 2009 Author Share Posted July 24, 2009 Läste lite i SFRO handboken om svetsfogar och om jag inte fattar det fel så skall man inte förstärka med plåtar på sidan då man lätt kan luras av att det blir bättre än vad vad det blir. Där står att en stumfog är det absolut bästa (vilket skulle tala för alternativ 2 ovan) men då längden på fogen i det enklare alternativet är längre kanske det ändå funkar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted July 25, 2009 Share Posted July 25, 2009 Alternativ 1 blir väl lika som den är gjord nu hållfastighetsmässigt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ejorris Posted July 25, 2009 Author Share Posted July 25, 2009 Det har du ju nog rätt i och det lutar nog åt att jag kör den enklare metoden. Skulle jag av nån anledning få nedslag vid SFRO 1 så går det ju faktiskt att göra om det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts