Maestro7 Posted July 18, 2009 Share Posted July 18, 2009 En mig närstående person bygger en bil (Cobra-replika), där han satt på en dragkrok, med ursprung från nån Volvo eller så. SFRO har inte sagt något vare sig på 1:an eller 2:an. Frågan är vad SBP säger? Har någon på Forumet besiktat med drag? I "normalfall" skall man ha intyg eller någon typskylt på draget för att få igenom det. Vem vet? :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 18, 2009 Share Posted July 18, 2009 (edited) Lilje7: Drag bygger du själv. Skall leta fram reglerna. Jag har dem. Det som kan te sig lite lustigt är att ett drag skall "skruvas till bilen". Svetsar man draget in i bilen kontruktion så har man per definition inget drag för draget skall vara skruvat. Så är det, jag vet, jag hade svetsat. Först. Men en mycket trevlig person på Fordonsbyrån resonerade jag med och han kollade chefsvägen på de bilder jag skickade över. Summan var,, Ja du kan prova och besikta men risken är stor att SBP inte godkänner svetsat drag. Nu hade jag sån tur (eller välj gärna skicklighet och förutseende) att kontruktionen medgav att sätta största kapskivan i (konst)verket. Dela dragbalken med två snitt föra in två samborrade 10mm plattor med 4 stycken M12 hål. Ena plattan syddes mot den del som satt i ramen andra plattan mot den yttre kuldelen (finns bilder på det hela i tråden ett antal sidor bakåt, syns tydligt där) Jag hade också en hängande fastsvetsad 5 mm plåt som blev att tillfälligt fungera som kapstöd till de samborrade plattorna. Nu var det dags att snitta den och tillverka en nästan lika stor platta, samborra den med över och underdelen. 6 stycken bultar M10 eller M12. Med denna lilla operation hade jag nu ett skruvat drag. DEt jag behöver kunna. därmed inte sagt att jag behöver göra. Observera. Redovisa materialet i det som bildar drag samt vilken typ av bult jag har och kula. Utifrån detta får jag en dragvikt (eller vad det kan heta) som beror på bilens egenvikt, där har jag inget problem och draganordningens konstruktion. Helst skulle jag vilja ha 750 kg eller mer risken är att jag inte får mer än runt 400 kg. Får jag 750 kan jag köra med andra Sevenbilen på tow-bar efter. Praktiskt. Jag har inte besiktat än men ....... en liten tid till så. Undrar om inte drag är i gamla kärna VVFS 2003:22, hmm jag plockar fram texten var den nu var. Edit : Tillägg: Det var ju det jag visste: Man kan lita på VVFS 2003:22 jag tror till och med att det finns recept på sockerkaka i den. Länk till VVFS 2003:22 Läs 20 kap. Kopplingsanordningar och speciellt 4§ men allt skall läsas Utdrag: 4 § Kopplingsanordning skall vara tillfredställande fastsatt i fordonets chassi. Fastsättning av kopplingsanordning i bil skall vara utförd med skruvförband och enligt tillverkarens anvisningar. Skruvarna skall vara säkrade. Det är här finessen kommer igen. Vem är biltillverkaren, jo den som skriver tillverkningsintyget i mitt fall är det jag. För din närstående bilbyggare är det han / hon och ingen annan!!!. Sedan skall ju konstruktionen vara bra dvs ser den redan stark och välkonstruerad ut så är risken / chansen att behöva visa hållfasthetsberäkningar inte så stora. Samma som när man bygger bilen. Biltillverkaren skall ta ledningen och vid SBP vara beredd att redovisa enkelt och exakt hur tanken med dragets konstruktion är och vad det är avsett för, vikt mm. Personligen kommer jag vara väl påläst när det är dags, men det behöver inte innebär att jag får mina 750 kg, fast då kommer jag nog överklaga och se vad det gör. För jag är ju biltillverkaren. Det är inte SBP de är ett kontrollorgan. Edited July 18, 2009 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted July 19, 2009 Author Share Posted July 19, 2009 Det var solklart! :D Tackar så mycket! :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.