Jump to content

Växellåda


Lord

Recommended Posts

Har för avsikt att bygga en locost super 7 och behöver hjälp med hur jag kan från en enkel växelåda som är framhjulsdriven få ut en xtra axel, dvs jag vill bygga en fyrhjulsdriven bil på ett så billigt sätt som möjligt. Eftersom jag inte är nå hemma på 4-hjuls drivna fordon så tar jag emot all hjälp jag kan få

Tpf

:icon_blink: Kör hårt

Link to comment
Share on other sites

Det här tog ju inte upp i den tråden...

En framhjulsdriven bil+växelåda sätter monterar den på längden.

Sätter på en diff på axeln som är framåt och en diff på den som går bakåt.

Då lär man ju ha an diffbromsar diff på motorn:) dumt if det bara spinner antingen fram eller bak. men med en sådan så ska det väl driva på alla 4 hela tiden?

Det borde väl funkar, eller?

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag har för mig att någon tog upp det alternativet också. Kanske inte i den tråden, men nånstans. Svagheten med det är att du får väldigt låg utväxling....

Link to comment
Share on other sites

Om vikten är ett mindre problem så finns det en kraftuttagsväxel till volvovalpen som växlar ~1,5:1 eller 1:1,5 beroende på hur den monteras. Det är dock en 180-graders vinkelväxel men det kanske finns andra att leta efter.

Link to comment
Share on other sites

Oavsett hur lådan sitter så borde utväxlingen mellan motor och hjul vara ungefär det samma. Bilmotorer brukar ju ha sitt användbara register mellan ca 2000-6000 rpm, och hjulen på personbilar är ungefär lika stora på alla bilar. Det ger ju att man behöver en viss nedväxling, om man inte vill att bilen ska ha en teoretisk topphastighet på mellan 500km/h och ljudvallen förstås... Det är iaf där i trakterna man hamnar om man skulle ha en utväxling på 1:1 i normala fall. :)

Link to comment
Share on other sites

gka jag tror du behöver läsa hela diskutionen innan du skriver ett inlägg.

anledningen till att man ville ha en utvexling på 1:1 var ju för att man då kunde ta motor och vexellåda från en framjulsdriven bil med tvärstäld moror och vrida den 90 grader för att få en 4 hjulsdriven bil . har man då inte en utvexling på 1:1 så kommer ju bilen tokvarva på högsta växeln fast man bara kör i 60km/h det är vell inte så bra.

en lösning som nog är lite lättare är vell at försöka få en utvexling på 1:1 mellan vexellådan och diffen som sen blir mittdiff. :)

Link to comment
Share on other sites

gka jag tror du behöver läsa hela diskutionen innan du skriver ett inlägg.

anledningen till att man ville ha en utvexling på 1:1 var ju för att man då kunde ta motor och vexellåda från en framjulsdriven bil med tvärstäld moror och vrida den 90 grader för att få en 4 hjulsdriven bil . har man då inte en utvexling på 1:1 så kommer ju bilen tokvarva på högsta växeln fast man bara kör i 60km/h det är vell inte så bra.

en lösning som nog är lite lättare är vell at försöka få en utvexling på 1:1 mellan vexellådan och diffen som sen blir mittdiff. :)

Ehh jo, jag läste hela diskussionen. ;) Och som jag uppfattade ville man ha tag i en diff med 1:1 utväxling av just den anledning en som du skriver (och som jag skrev längre upp också). Så jag förstår inte vad det är för skillnad på det du skriver och det jag redan skrivit, eller vad det är du menar att jag missuppfattat... :blink:

Alltså, lådan från den framhjulsdrivna bilen har ju en nedväxling och fram- och bakdiffarna har nedväxlingar, så den totala utväxlingen blir för låg. Så antingen måste man ha en slutväxel/diff i växellådan på 1:1 eller fram- och bakdiffar med 1:1. (Inget av det finns lätttillgängligt.)

Så vad är det jag inte fattar?

Link to comment
Share on other sites

:icon_oops: :icon_oops: :icon_oops: :icon_oops: :icon_oops: om du bara viste hur dum jag känner mig nu.

jag tolkade nog dit senaste inlägg på lite fel sätt förlåt förlåt. :oopsx:

jag får nog ta och läsa alla inlägg tio gonger innan jag svarar i fortsätningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...