Robban1 Posted July 8, 2009 Share Posted July 8, 2009 (edited) Har ett husvagnschassi till salu. ramen är 4.60 långt och 1.94 på den breddaste biten.total längden är 6.50 Chassit är i mycket bra skick,Bromsarna fungerar bra, nummerskylt finnes, Chassit är inte avregistrerat. så bygg din egna biltrailer !' Pris 2000:- 0761-097178 Edited July 21, 2009 by executive Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted July 8, 2009 Share Posted July 8, 2009 ser ut som ett Abbey schassie.. vad var totalvikten på husvagnen?? jag använde själv ett sådant, en från besiktningen sa att det är ett bra och problemfritt schassie.. spiralfjädrade pendelaxlar.. dvs man slipper gummie elast axlar.. jag har funderat lite att byta ut fjädrarna mot luftbälgar och därigenom göra släpet ännu mera lättlastat.. om jag inte redan haft ett släp skulle jag slått till.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban1 Posted July 8, 2009 Author Share Posted July 8, 2009 ser ut som ett Abbey schassie..vad var totalvikten på husvagnen?? jag använde själv ett sådant, en från besiktningen sa att det är ett bra och problemfritt schassie.. spiralfjädrade pendelaxlar.. dvs man slipper gummie elast axlar.. jag har funderat lite att byta ut fjädrarna mot luftbälgar och därigenom göra släpet ännu mera lättlastat.. om jag inte redan haft ett släp skulle jag slått till.. totalvikt på 1260, så det borde vara en 1300kg axel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted July 13, 2009 Share Posted July 13, 2009 1.94 på det bredaste stället, men hur brett är det på det smalaste stället, mellan hjulen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban1 Posted July 14, 2009 Author Share Posted July 14, 2009 Ca 140. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted July 14, 2009 Share Posted July 14, 2009 Det blir lite smalt för en biltrailer då. Eller skulle man bygga upp ett flak som går ovanför hjulen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban1 Posted July 14, 2009 Author Share Posted July 14, 2009 Det blir lite smalt för en biltrailer då. Eller skulle man bygga upp ett flak som går ovanför hjulen? Annars bugger man ramper som går över hjulen bara, så hade jag tänktn göra :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted July 14, 2009 Share Posted July 14, 2009 eller så bockar man en ny axelprofil..i mitt schassie var den 4 mm stål, en u profil... och breddar lite, totalbredden i pappren anger husvagnsskalet.. det brukar sitta en bra bit utanför hjulen.. dvs man kan flytta ut dom kanske 8-15 cm... fråga inte hur jag vet det..säger inte att det är rätt men man kan göra så.. om totalbredden är samma som bes pappren.. så. :unsure: kan säga att när jag byggde mittsläp, så plockade jag isär hela schassiet och byggde upp det som jag ansåg det .. :rolleyes: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban1 Posted July 19, 2009 Author Share Posted July 19, 2009 Ingen som vill bygga släp??? Bytesföslag!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban1 Posted July 21, 2009 Author Share Posted July 21, 2009 Sålt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
atorp Posted July 25, 2009 Share Posted July 25, 2009 vad gäller ang bygga bilsläp av husvagn. Fäst öglor, Vikter ramper bygga kåpa osv osv. Någon som kan reglerna i stora drag. Låter trotts allt som en bra lösning. tack på förhand Atorp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted July 25, 2009 Share Posted July 25, 2009 Sedan april har kraven minskat, behöver inte intyga lastsäkring, det måste bara finnas anordningar att binda i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 25, 2009 Share Posted July 25, 2009 atorp: Gissa var reglerna för släpvagnar står? Rätt gissat VVFS 2003:22. Det finns mycket skrivet om släp där. Släpvagnar för alla biltyper. Kör sökfunktionen i PDF filen och sedan stega dig fram och läs det som "berör". DEt finns också hänvisnigar till en andra direktiv som du förmodligen åker på att läsa / ögna igenom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts