vedde Posted June 2, 2009 Share Posted June 2, 2009 Hej Jag vill ha störtbåge modell dubbel hoop, d v s en liten blank båge per plats. Har sett andra som gjort det och tycker det är estetiskt snyggare. Jag hade tänkt RF i dim 60-65 mm med godstjocklek på 3-4 mm som sedan var för sig bockas i ett stycke av en mek verkstad. Är detta tillräckligt för att skapa ett skydd eller måste jag gå upp i grovlek med det "sprödare" RF röret? RF vill jag ha för att slippa chroma eller förnickla vanliga stålrör och jag tror det blir snyggare. Svar mottages tacksamt både på materialval och dimensioner. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 2, 2009 Share Posted June 2, 2009 Har du tänkt att ha strävor bakåt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimmen Posted June 2, 2009 Share Posted June 2, 2009 En huvudbåge (fia godkänd) för racing är 45*2,5 mm men då inte i rostfritt, vad det kan motsvara i rf vet jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 2, 2009 Author Share Posted June 2, 2009 Hej Min är nog tänkt mest som estetisk men då man gör kan man lika gärna få in ett mått av säkerhet i tänket, därav storlek/tjocklek. Både Audi TT Roadster och andra små tvåsitsiga har ju denna konstruktion, och jag tycker att den skulle göra sig på min 7:a. Kimmen: sitter inte en sån inne i en bil och således har lite support från bilens egna tak + A,B,C stolpar? Kilkenny: Jag får nog svårt att få till strävor bakåt då min övre bakre bagagerums stång är en klen rackare på 19mm efter Boken och det blir svårt att gå från typ 60 mm till 19 mm på ett snyggt sätt, förklent uppe eller för tjockt nere. Däremot kommer jag att svetsa dem på en 3 mm plåt som löper fulla bredden av ryggstödet och är svetsad i ramen, jag har dubbla ryggstödsrör upptill som har 1 dm spalt emellan som jag kan svetsa plåten i, så den kommer sitta som tusan. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimmen Posted June 2, 2009 Share Posted June 2, 2009 Kimmen: sitter inte en sån inne i en bil och således har lite support från bilens egna tak + A,B,C stolpar? Bara på vissa bilar, en sjua,radical eller clubman har ju inget tak så.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 2, 2009 Author Share Posted June 2, 2009 Hej Kimmen: Jag tänkte inte på det, lutade mer emot en störtbur som eftermonteras inne i bilar. Som du märker är jag inte så bevandrad i detta, därav ställer jag frågan till forumets eminenta deltagare och eran uppsjö av kunskap. :notworthy: /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted June 2, 2009 Share Posted June 2, 2009 finns inga dumma frågor :) bara dumma svar :mad: //Toffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik H Posted June 2, 2009 Share Posted June 2, 2009 Tjena Tänk bara på att störtbågen / bågarna inte blir starkare än vad den är fäst vid... På en tävlingsbil sitter buren på plattor i golvet, där hela burens konstruktion, med strävor både framåt och bakåt, hjälper till att hålla ihop bilen vid en ev olycka. Bild på buren i vår Rallybil... Huvudbågen är 50mm / 2,5mm gods... / Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 3, 2009 Author Share Posted June 3, 2009 Hej Ok, jag förstår men i en bur får man en annan styvhet då de stöttar varandra, mycket som att sätta snedsträvor i chassit. Jg tycker dock att om jag kör med 2 bågar vill jag ha lite dimension på dem så det inte ser ut som två smala slangar bakom huvet utan lite mer volym om jag säger så. Jag vet att det finns andra på forumet som har kört med dubbla bågar och jag undrar vilken dim de kör med eller ni andra med vanlig båge för de ser ju inte pinn smala ut. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 3, 2009 Share Posted June 3, 2009 beachbyggys brukar ha väldigt grova rör till sina bågar, kanske nåt sånt du är ute efter, inte snyggt med blompinnar som sagt ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted June 3, 2009 Share Posted June 3, 2009 Tommy hade dubbelbågar på sin Dala7. Skicka iväg ett meddelande till honom och hör efter vad han hade för dimensioner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 3, 2009 Author Share Posted June 3, 2009 Hej Tack jag har skickat iväg en fråga till Tommy om hans bågar får se om han svarar. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted June 3, 2009 Share Posted June 3, 2009 (edited) Slå en pling till http://tigersportscar.se/ Tiger har färdiga sådana bågar du letar efter. dom vet nog måtten på dom. Edited June 3, 2009 by Airman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted June 3, 2009 Share Posted June 3, 2009 annars kan kanske rostfria "hookerböjar", finfina avgaskrökar, vara nåt. Hansen Racing har såna i sin katalog, till exempel (fritt ur minnet) 2,5-tumsrör som har sextumsradie och tolv tum långa ben. Finns i tretum också. Fast då blir det förstås en 180-gradersböj och du kanske vill ha annan stil. Europaspares har säkert en del att välja på i sitt sortiment av cobragrejor. exempelvis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 4, 2009 Author Share Posted June 4, 2009 Hej Tack för svar, jag tycker nog att Tigers blompinnar inte passar riktigt och känns som sagt för spinkiga. Tommys fick jag bilder på och han har använt 70-80 mm och jag tycker det ser mer ut som det skall. Stigge: Europaspares var fina men för £110 st kan jag nog få en Anton Johanssons RF att göra dem billigare, Vad gäller Hansen Racing så har de fin fina böjar men jag undrar hur de håller för en rullning med 1½ mm gods? Jag tar mig nog till skroten och köper RF rör, dom skrotar mycket läkemedelsindustri rör här i Uppsala, vilket är högsta kvalitet vad gäller syrafast RF. Sen tar jag mig till någon firma som kan bocka rör så blir det nog locost och bra. Tack alla för er input i denna fråga. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted June 4, 2009 Share Posted June 4, 2009 Jag får väl kontra med frågan - tror du bågar av den typen du tänkt dig står upp i sina infästningar vid en rullning, oavsett godstjocklek? Jag har då inga som helst förhoppningar om att mina bågar ska ge någon slags extra omkullkörningssäkerhet. Och förresten; jag tror inte att just den sortens olyckor är den jag mest ska oroa mig för. Sidokrock eller en kollision snett framifrån är nog en större risk, och där är skyddet minst sagt tveksamt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 5, 2009 Author Share Posted June 5, 2009 Hej Stigge Håller helt med dig där, den är ju som en gocart och rullning är väl inte direkt vanligt på dem. Sedan kommer ju min vara en glassätarbil med en eller annan konbana men inte banbil som andra kanske har. Det är nog därför det estetiska går före att ha en skyddande båge. Men de kanske skyddar lite vid en långsam tippning ;) ? men kanske inte vid flervarviga tok rullningar. Visst har väl du dubbla bågar på din Stigge, kom jag på nu!, vilken ytter dim är de på dem? /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 5, 2009 Share Posted June 5, 2009 Vet att många Cobror har finbågar som inte är gjorda för att hålla. Trots det så är det många som rullat med dem där bågarna har hållit. Så lite skydd ger det nog allt med en båge, även om den egentligen är för klen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 5, 2009 Author Share Posted June 5, 2009 Hej Tack för stödet Rikard! Blir såna bågar oavsett. Tror att det blir runt 2½ tum beroende på vad de kan bocka. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 14, 2009 Author Share Posted June 14, 2009 Hej Ligger inne en förfrågan hos det lokala mek firman om 4x RF böjar 70 x2 Radie 163, som tillsammans med lite raka bitar skall bli 2 st bågar. Får se vad de har för pris, bockning på så stora dimentioner på så liten radie fixade de inte, men de kan sammanfoga 2 st 90 graders böjar. Tror det blir stort men snyggt. Hoppas att de kan ta ett par tårtor för jobbet som vanligt. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 14, 2009 Author Share Posted June 14, 2009 Hej Ligger inne en förfrågan hos det lokala mek firman om 4x RF böjar 70 x2 Radie 163, som tillsammans med lite raka bitar skall bli 2 st bågar. Får se vad de har för pris, bockning på så stora dimentioner på så liten radie fixade de inte, men de kan sammanfoga 2 st 90 graders böjar. Tror det blir stort men snyggt. Hoppas att de kan ta ett par tårtor för jobbet som vanligt. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts