Jump to content

Vad är "Locost" för er?


error

Recommended Posts

På sina håll verkar "billig" ha försvunnit från konceptet, men det är en av grunderna för mig. Klart man skulle vilja ha två Hyabusa-motorer med fyra turbosnurror och chassie som är av TIG-svetsad aluminium, men det kommer inte jag ha råd med i alla fall.

Jag använder det jag har råd med.

Link to comment
Share on other sites

Jag har börjat inse att det innebär en egensvetsad ram osv. Men jag kommer att gå på det färdigsvetsade alternativet.

Och jag säger som föregående talare

Ni blir inte av med mig ändå :P

Link to comment
Share on other sites

Locost för mig är en bil som bygger på "Bibeln" av Ron Champion eller någon av de andra ritningar som ligger på nätet. Att klumpa ihop även alla färdiga kit i detta namn tycker jag är lite fel - därmed inte sagt att de inte är välkomna hit, tvärt om! :D Finns ju ingen anledning att säga att man bygger Locost om man bygger en Westfield eller Dax Rush...

Däremot så kallar jag alla bilar som bygger på Lotus Super 7 för "Se7en" och där innefattas alla (utom kanske Lotus o Caterham, men de VILL nog inte heller klumpas ihop med alla "oäktingar")

Link to comment
Share on other sites

Jag håller helt med dig Friberg En locost är en locost och en MK är en MK och så vidare. Men låt ej detta fördunkla ett trevligt forum vi sitter alla med samma drömar och problem och vi vinner inget på att utestänga några.

Lev väl

Michael

Sjövik

Link to comment
Share on other sites

Jo, en Locost är något man bygger själv efter Ron Champions ritningar. Jag räknar även in kit som är baserade på boken, t.ex. från Stuart Taylor och Luego. Jag räknar även in modofieringar av samma ritningar som t.ex. MK Indy och ESTfield.

Däremot röknar jag inte in kit och hemmabyggen som har andra grunder. Då är de sjuor, eller "sevenesque". Såvida man inte namnger dom t.ex.Westfield, Dax et.c.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...