Knut.Karlsson Posted May 3, 2009 Share Posted May 3, 2009 Hej hej! Ny här. Fick för ganska exakt en vecka sedan en (tycker i alla fall jag) toppenidé. Jag har länge varit såld på idén att konvertera en liten bil till eldrift. Men eftersom jag igentligen bara ska åka fram och tillbaka till jobbet blir en sådan onödigt stor och klumpig (tung). Plötsligt kom jag på: Varför inte kontrollera vad som krävs för att bygga en egen bil från grunden. Det är kanske inte så svårt? Här läst på detta forum ett par dagar och har nog nästan kommit fram till grundkonceptet för mitt bygge. Har tyvärr byggt hus nyligen så det blir nog ingen byggstart ännu på några år. Men planering tar ju tid det med. Och när mitt garage är klart så är det bara att börja bygga. Undrar om min tjej håller med om det? :unsure: En riktigt cool bil som jag verkligen gillar är http://www.corbinsparrow.com/ Mycket fräsig. http://www.youtube.com/watch?v=Qw7WXwiIyIU Hittade även denna som fick mig att "gå igång" ordentligt: http://www.worldcarfans.com/9080205.020/tr...ws-green-future En youtube länk även till denna:http://www.youtube.com/watch?v=eZiVxRrfvoM Nu är jag kanske lite på fel forum eftersom jag har tänkt mig en åretruntmaskin med tak och dörr. Men jag tror ändå det finns saker att hämta här. Jag har heller inte bestämmt mig för ett eller två bakhjul. Ett: mindre förluster. Två kanske lite snyggare. Helst skulle jag vilja ha motorn ganska långt bak. Och batterier fram. Men jag har som sagt inget spikat ännu. Man inser ju ganska snabbt när man surfar runt på detta forum att det är en hel del prylar man inte behöver bekymra sig om när man bygger med elmotor. (tex. kylare, bränslesystem, avgas) Men som nackdel kommer ju batteriernas vikt och kostnad. Min förhoppning är ännu så länge att få en totalvikt under 500kg. Toppfart runt 100km/h och runt 50-60km räckvidd. Verkar som om man kan klara sig med runt 6kwh batterilagringskapacitet för det. Ja och locost då såklart. (Om jag har fattat rätt att det betyder låg kostnad?) /Knut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jay-c Posted May 3, 2009 Share Posted May 3, 2009 (edited) vill man hålla ner vikten är li-jon batterier att föredra, dock får man problem med just "locost"... det enklaste vore att ta en liten bil med bra aerodynamik och låg vikt, typ en honda civic eller liknande och helt enkelt byta ut förbränningsmotorn mot en elmotor. batterier lägger man där det finns plats och där man får bra viktfördelning fordel med en växellåda är såklart att man får bra mycket bättre acceleration, annars är det lite onödigt elmotorstyrning kan va ett rent h*lvete så tänk på vad du använder för motor, kolla gärna vår hemsida www.baldos.se om du behöver inspiration Edited May 3, 2009 by Jay-c Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.