Jump to content

Bygga en Seven?


Kalleg

Recommended Posts

Hej

måste bara börja med att säga att detta är den bästa sida och forumet som jag har stött på i min jakt efter info :)

nu är det så att jag så som många andra har fått ett begär att ha en Seven :D så nu har jag lite frågor som jag söker svar på :)

1. det måste väl börja med val av tillverkare som man ska köpa ram och diverse plastdetaljer av? läste på detta forum att http://www.dala7.nu har en färdigbyggd ram som är anpassad för Volvo och att dom är lite bredare i själva sittbrunnen (har ju inte norrlands smalaste r*v direkt :icon_oops: :D ) så det verkar ju intressant eller är det något annat tillverkare som passar?

har funderat på att använda Volvo som donor, för nackdelar med det? har tänkt börja med någon vanlig B23/B230 för att senare när bilen är klar kanske ta klivet upp till en turbosnurra (eller så kanske jag har en Volvo 850 GLT motor på lut)

2. vad tror ni "normal" byggtid för en "ganska" kunnig kille som iallafall har gått fordonsgymn?

3. vad tror ni om kostnader, en anledning till detta ha begär för en locost seven är ju till väldigt stor det tunn plånbok :(

4. finns det några byggmanualer att tillgå på nätet för att skaffa sig en uppfattning om vad som krävs? ( har hittat luego?! manualen som finns på nån svensk sida)

/Kalle

Link to comment
Share on other sites

Hallå, och välkommen till forumet!

All kontakt som jag har haft med Dala 7 har varit enbart positiv, så jag rekomenderar dem starkt.

Fördelarna med volvomotorer är många, det är robusta saker som håller väldigt många mil, och de är väldigt enkla att få tag på. Anledningen till att jag själv inte valde volvomotor var att jag ville ha något mera varvvilligt. Det är ju många som bygger med volvomotor, så stöter du på några problem så finns det säkert någon här som kan hjälpa dig.

Normal byggtid är ju väldigt svårt att säga. Jag började med mitt bygge i december, och tänker vara klar innan sommaren är över. Sedan finns det andra som tar det lugnt och tänker efter, och arbetar med sina bilar i åratal.

Kostnader är också svårt att beräkna. Ett riktigt snikbygge kanske man kan få ihop för 15-20,000kr. Men jag resonerar som så, att om man lägger ner så mycket tid på sitt bygge, så vill man bygga något som man blir nöjd med också. Även om min bil kommer bli relativt snålbyggd, så hamnar jag nog runt 50,000kr skulle jag tro.

Byggmanual på nätet vet jag inte riktigt. Det finns ju mängder med info här på forumet som man kan söka reda på. Annars är det "bibeln", Ron champions bok som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Välkommen in i gemenskapen....

Länkar till några ritningar har du nere till vänster i menyn.....

ett annat bra ställe att besöka är www.locostbuilders.co.uk

Link to comment
Share on other sites

Välkommen till Forumet...

Du har helt rätt : Detta är det bästa forumet ! :thumbup:

Bygger själv en Dala7 av samma anledning :icon_oops: som du är inne på ... hummm..

Innan jag hittade detta forum var det många frågetecken runt bygget... Forumet och Grabbarna från Dala7 har varit min "Byggmanual" !

Starta bygget efter semestern och åk till nästa sommar om du och plånboken orkar! Vi började i vintras och kommer att vara klara nu i vinter med bygget ..

När det gäller byggkostnad så är jag övertygad om att det går att bygga en ordentlig maskin för ca: 40-50 000:- men......

När det kommer till kritan så blir det lite dyrare än vad man tänkt sig....

Man hittar en motor , fälgar ,däck....

man vill ha en riktig diff, bra dämpare kanske nya bromsok, Bromsvåg och stolar med 6-punktsbälten , etc...etc..

Som man bara måste ha! ... ;)

Varje del i sig som man övertygar sig själv om att: " det kostar bara några hundringar" mer att köpa en ny eller att renovera.....

tja, Många bäckar små.....

Men jag har svårt att tro att man inte får tillbaka varje krona man lägger ut på bygget!

Men lägger man bygget äver ett par år och väntar in grejorna som man letar efter till rätt pris , ja då blir det ett ekonomiskt bygge..... Det var så vi skulle göra men, men ..... Det har faktisk blivit så nu ibland att vi "köper oss tid". :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Tommy att det troligen finns en hyggligt stark koppling mellan tid och pengar. Ska man ha vissa delar och inte kan vänta på rätt bit till rätt pris, eller har tid att fila till den själv, så får man betala därefter. Annars kan man komma billigt undan genom att ta det man hittar. Men då får man ju inte vara så kräsen i gengäld.... (Nån som har en fyrportars 13B i bra skick för under 4000? Nähe, inte idag heller... ;) )

Link to comment
Share on other sites

Hej Kalle!

Var bor du någonstans?

Vi som finns på listan är spridda över hela landet så det finns goda chanser att du kan få kolla in lite byggen innan du bestämmer dig för hur du vill göra. Dala7byggen finns också på flera platser så vill du se en ram så kan de säkert ordna det också.

Själv köpte jag enfärdig Seven, byggd av en Göteborgare som jag ständigt bygger om och uppdaterar (nytt avgassysten igår, tex) Inte den billigaste lösningen men jag har på detta vis kunnat köra.....

Link to comment
Share on other sites

Länkar till några ritningar har du nere till vänster i menyn.....

ja får börja med att säga Välkommen jag oxså.. :)

sedan undrar jag om det bara är jag som går direkt till http://monkeytoys.com/locostforum för att få forumet så "brett" som möjligt ??? :blink:

Jag går också direkt!

Vet inte vad det beror på men går jag inte in direkt så får jag problem med inloggningen (ibland).... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Ang. priser så går det nog att bygga för kanske 40 000kr om man börjar med att göra en bra budget och sen håller sig till den. Jag har inte börjat än men jag har märkt att när man sitter och väljer vad man ska ha för delar så springer det iväg aldeles för fort och sen är det mycket "smågrejjer" man inte tänker på, t.ex. så kostar väll alla besiktningar och sånt mellan 8000 och 15000 beroende på miljöavgiften eller inte.

Sen vill du ju ha riktiga stolar, det går ju att hitta begagnade... men det är ju en NY bil så det är klart att vi ska ha nya stolar, så ska det ju sitta en snygg ratt, snygga fälgar, bra R-däck, diffbroms, snygga instrument som passar bilen osv...

Link to comment
Share on other sites

Jag går också direkt!

Vet inte vad det beror på men går jag inte in direkt så får jag problem med inloggningen (ibland)....  :blink:

Ibland sitter jag på en gammal dator med IE5.5 och modem, och då måste jag också gå direkt förbi framesetet, för annars verkar inte cookies funka som de ska och man är utloggad helt plötsligt. Men jag har varit med om det på fler ställen, så det är en bugg i IE.

Link to comment
Share on other sites

tack för alla svar :thumbup: :)

har nog bestämt mig för Dala7 för alla kommentarer jag har läst om dom verkar vara mycket positiva

nu börjar dock det svåra... att börja övertala plånboken :D det är inte det lättaste... (och gnälla på hyresvärden att han gör garage av källaren... man kanske skulle bygga egen ram inne i källaren och då måste han ju ta upp för garageport :D :D )

men tack för alla bra svar :thumbup:

btw jag bor i Sundsvalls området :)

Link to comment
Share on other sites

Länkar till några ritningar har du nere till vänster i menyn.....

ja får börja med att säga Välkommen jag oxså.. :)

sedan undrar jag om det bara är jag som går direkt till http://monkeytoys.com/locostforum för att få forumet så "brett" som möjligt ??? :blink:

Jag går direkt med....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...