Jump to content

Lämplig spaltbredd


gka
 Share

Recommended Posts

Hej

Jag undrar vad ni rekommenderar för spaltbredd när man svetsar med MAG. Finns det nån tumregel typ halva godstjockleken eller så? Eller går det inte att ge några generella råd (beror mest på den som svetsar)?

Fogberedning behövs iaf inte till 2mm gods, läste jag.

Link to comment
Share on other sites

Ok, jag har 0,8mm tråd. Vad menar du med vilket håll? Vilket håll man lutar, från eller mot svetsriktningen, eller? (Hmm, jag ska nog köpa en bok om detta också... )

Link to comment
Share on other sites

Jag menar om du tex. kör hö-vä och uppifrån eller hö-vä från sidan…hmm svårt att förklara märker jag… :icon_blink:

Men du ska alltid vinkla pistolen lite bakåt (~30grader) så att du har smältan framför gaskåpan och försök att undvika att svetsa fallande sömmar.

Svetsning är en hel vetenskap som man aldrig blir fullärd i, Jobbade som svetsare i 8år och har gått licenskurser i både Mig/Mag, tig och slag lödning men har fortfarande mycket att lära!

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är verkligen svårt att förklara... bäst att kolla så jag förstått rätt. :)

Jag menar om du tex. kör hö-vä och uppifrån eller hö-vä från sidan…

Det är skillnad om man svetsar vågrätt och lodrätt. Vågrätt rinner ju smältan ned i spalten lite av sig själv så då kan man ha mindre spalt?

Men du ska alltid vinkla pistolen lite bakåt (~30grader) så att du har smältan framför gaskåpan...

Man ska luta pistolen 30 grader åt det håll man svetsar så pistolen pekar mot den svetsade delen av fogen, mot smältan. Antar att det är mycket för att gasen ska flöda över smältan på bästa sätt?

/ /

/ /

/

+++------

+ = svetsfog

- = ännu osvetsad skarv

Så?

...och försök att undvika att svetsa fallande sömmar.

Menar du att när man svetsar något lodrätt ska man hellre svetsa nedifrån och upp än tvärt om?

Jag kanske inte måste köpa en bok, det finns lite att läsa på http://locost7.info/mirror/tools.php först. Alltid bra med lite tips så man inte behöver testa sig fram till allting själv. :)

Link to comment
Share on other sites

Fallande sömmar eller lodrätt är egentligen inte riktigt bra, då rinner ju (precis som du säger) smältan famför tråden och det ger en sämre fog (som iofs. brukar SE finare ut).

Nej, du ska vinkla pistolen tvärt om mot vad du sa. Pistolen ska peka mot den del av fogen som du är på väg mot.

Prova på en del plåtar, minska, öka spaltbredden och vinkla pistolen på olika sätt så ser du skillnaden själv. Testa även att dra lodräta och vågräta sömar på båda hållen, så ska du se vad jag menar.

Men detta är egentligen lite överkurs, det är jag som har lite lätt för att dra iväg med sån´t här... Tycker själv att det är kul med svetsning och är licenssvetsare på ett några olika metoder och material.

Böcker är aldrig fel men det enda som verkligen ger något är övning övning övning :D

Link to comment
Share on other sites

Ah, glasklart. Det hjälper att veta lite vad som är bra i teorin också. :) Intressant att det som ser finare ut inte behöver vara bättre... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...