Lenny Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 tänkte montera en expansionstank utan att behöva svetsa i alurören. Min fråga är om man kan använda röret från vattenpumpen (se röda ringar på bilden) till tanken och från övertrycks"ventilen" på kylaren till tanken, för cirkulation?!? Min tanke är att pumpen suger från expansionstanken och får från kylartoppen?!? Går det att göra så här eller måste man ta från slangarna till tanken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 övertrycksventilen är stängd vid normalt läge och kan då inte göra nån nytta i ditt avseende Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lenny Posted April 2, 2009 Author Share Posted April 2, 2009 kan det fungera att "suga" från expansionstanken via vattenpumpen då? på så sätt slipper jag ju en svets i alla fall... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 du måste ha en luftning på högsta punkten. har du kollat det lilla röret på kylaren om det verkligen stänger och är övertr.ventil. eller om det är luftning. om ej så får du göra en. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 Expansionstanken är väl vad namnet säger; en expansionstank. När vattnet värms så expanderar det. Slutet system = ökat tryck i systemet, därav din pys strax under locket på kylaren som är gjort för system utan expansionstank . Expansionstank = liten tryckökning då expansionen går upp i tanken. Jag tror inte inte du behöver ha anslutningen till tanken från högsta punkten i systemet. Expansionen når tanken ändå. Min tidigare kylare var från en volvo 440, som i original, och jag tror det är likadant på en vanlig 240, har expansionstankanslutning mitt på höger kylargavel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 för att vara säker på att inte få luftfickor och en bra självluftning bör man har en anslutning på högsta punkten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lenny Posted April 6, 2009 Author Share Posted April 6, 2009 fruktansvärt tydligt "Drake" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted April 6, 2009 Share Posted April 6, 2009 En bild säger mer än tusen ord! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts