Jump to content

Montering Av Expasionstank...

Lenny

Recommended Posts

tänkte montera en expansionstank utan att behöva svetsa i alurören. Min fråga är om man kan använda röret från vattenpumpen (se röda ringar på bilden) till tanken och från övertrycks"ventilen" på kylaren till tanken, för cirkulation?!? Min tanke är att pumpen suger från expansionstanken och får från kylartoppen?!? Går det att göra så här eller måste man ta från slangarna till tanken?

post-276-1238613662_thumb.jpg

du måste ha en luftning på högsta punkten. har du kollat det lilla röret på kylaren om det verkligen stänger och är övertr.ventil. eller om det är luftning. om ej så får du göra en.

Expansionstanken är väl vad namnet säger; en expansionstank. När vattnet värms så expanderar det. Slutet system = ökat tryck i systemet, därav din pys strax under locket på kylaren som är gjort för system utan expansionstank . Expansionstank = liten tryckökning då expansionen går upp i tanken.

Jag tror inte inte du behöver ha anslutningen till tanken från högsta punkten i systemet. Expansionen når tanken ändå.

Min tidigare kylare var från en volvo 440, som i original, och jag tror det är likadant på en vanlig 240, har expansionstankanslutning mitt på höger kylargavel.