Jump to content

Topplagring / Ledlager / Spindel / Framvagn ??


hox

Recommended Posts

Hej.

Jag måste få fråga om en sak som jag läst lite om idag.

Moderna bilar med mc:pearson har ju en lagring upptill.

Den verkar poppis att byta till en med "ledlager" i (styvare).

Jag har ju själv tänkt att bygga en variant av framvagn där jag sätter coilovern direkt på spindeln och därför förhoppningsvis får ha ett liggande ledlager som undre spindelled.

Till min fråga? hur funkar det? Jag menar tar inte det lilla skitlagret som det verkar vara i dom flesta fall upp all kraft?

Min coilover har en inbyggd lagring som funkar bra för svängning men jag behöver en infästning som gör att den kan röra sig det lilla in och ut vid fjädringsrörelse.

Biffar en bild på dämparn, det är den med pinne uppåt.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som du går lite över ån efter vatten... anledningen att man byter till länklager är för att få en styvare övre infästning iom. att det normalt sitter en gummibussning runt topplagret på McÄckelben (för att citera Fuling på Rejsa). Jag kan inte riktigt se varför man skulle ha en lösning som du beskriver ihop med dubbla A-armar. Borde enbart ge sämre hållbarhet, mer ofrädrad vikt och komplicerad tillverkning. Allt man vill uppnå med din idé finns redan i dubbla A-armar så länge man har hårda (Tex. Delrin) bussningar eller uniballs mot ramen. Eller?

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som du går lite över ån efter vatten... anledningen att man byter till länklager är för att få en styvare övre infästning iom. att det normalt sitter en gummibussning runt topplagret på McÄckelben (för att citera Fuling på Rejsa). Jag kan inte riktigt se varför man skulle ha en lösning som du beskriver ihop med dubbla A-armar. Borde enbart ge sämre hållbarhet, mer ofrädrad vikt och komplicerad tillverkning. Allt man vill uppnå med din idé finns redan i dubbla A-armar så länge man har hårda (Tex. Delrin) bussningar eller uniballs mot ramen. Eller?

Då har du inte läst vad jag skriver.

Jag skall ha min coilover monterad så att den ansluter på spindeln nertill där bulten till undre spindelleden sitter.

Obs detta är inte en super seven bil utan en Afa romeo giulia bertone med "lätt" ombyggd framvagn

Med andra ord så kommer coilovern att få ta både svängning och lite rörelse i sida.

Detta innebär att jag troligtvis kan ha ett liggande ledlager (tätat) som undre led och får en dämp som kommer att kunna jobba så långt ut det bara går, utan utväxlingsförhållandet som en A arms montering medför.

Just den grejen har jag fått många intresserade runt och alla ser det ur väghållnings synpunkt som ett + även en del gubbs på rejsa.

Kolla gärna här, kanske lite rörigt ibland men va fan?

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=21652

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...