Marcus a Posted April 15, 2004 Posted April 15, 2004 Vad gör plåtarna på bilen för att styva upp den? Vissa av er här gör ju med glassfiber i aktern på den, kanske inte är det stället som aldra mest för påfrästningar men om man kör helt utan plåtar skulle det funka? Marcus Quote
plyshe Posted April 15, 2004 Posted April 15, 2004 Tjena Marcus! Tror att plåtarna styvar upp lite grand. Men inte så himla mkt. Om man svetsar stålplåt lite här o där så gör det nog mera. Om man däremot bygger en ram som är triangulerad mera än bokramen så behöver man inte fundera på om plåtarna styvar eller inte . det går att få riktigt styvt med både mindre meter rör o mindre storlek på rören oxå! Skall försöka få tag på nån som kan simulera stress i datorn på min ram. Är det nån som vet nån??? Det finns ju tester på bokramen och de var ok men inte nåt jättebra. Quote
Marcus a Posted April 15, 2004 Author Posted April 15, 2004 En 1,5 mm stålplåt i botten, bakom ryggen och eventuellt kardan tunneln så kryss stag på dom tre sektionerna som är på sidorna tycker jag borde räcka aldeles utmärkt. Gör det ingen skillnad på om man kryssar än om man tar ett diagonal stag? Tänkte ha alu plåt på sidona 0,6mm och glasfiber akter. Är det något spec program som du letar efter? Vi har något program på jobbet som man kan testa såna saker på virke, vet inte om det funkar på rör men där borde väl bara vara att knappa in värdena. (TROR JAG) :) Quote
JohanB Posted April 16, 2004 Posted April 16, 2004 Det är väll en hel vetenskap det här som så mycket annat men finns det inga bra böcker eller sidor på nätet om just det här? Som det är nu så kan jag ingenting egentligen om hur, var och varför man ska sätta järnrören för att chassiet ska bli styvt och bra. Jag kan ju bara följa en ritning och hoppas att det blir bra, det skulle kännas mycket bättre att ha lite kunskap om det innan man kör igång. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.