Jump to content

Krängningshämmare?


r Anders

Recommended Posts

Har börjat söka i stötdämpar & fjädrings -träsket och läst att man kan köra med mjukare fjädrar om man har krängningshämmare.

Då jag kommer att köra en hel del bana (gör det med hoj) så vill jag ha bra fjädringsinställning.

Har kollat på ett kitt och det är inte locost precis.

Är det någon som har byggt en egen design med stag från någon lämplig bil?

Link to comment
Share on other sites

Krängningshämmare är ngt jag gärna vill ha med från dag ett i min bil jag oxå. Har lurat på ifall det kan funka att modifiera en från ngn småbil. Tyvärr har man ju inga konstanter på en sådan och deras (ofta) komplexa form gör ju att det blir omöjligt att räkna fram något. Det finns i trakterna runt stan ett par olika firmor som sysslar med bilfjäderböjande så jag tänkte se som man kunde få dem att böja till en lämplig grunka av samma material som de har i spiralfjädrar. I så fall man kan kanske få till en bra deal ifall man gör några stycken på en gång...

Link to comment
Share on other sites

Krängningshämmare är ngt jag gärna vill ha med från dag ett i min bil jag oxå. Har lurat på ifall det kan funka att modifiera en från ngn småbil. Tyvärr har man ju inga konstanter på en sådan och deras (ofta) komplexa form gör ju att det blir omöjligt att räkna fram något. Det finns i trakterna runt stan ett par olika firmor som sysslar med bilfjäderböjande så jag tänkte se som man kunde få dem att böja till en lämplig grunka av samma material som de har i spiralfjädrar. I så fall man kan kanske få till en bra deal ifall man gör några stycken på en gång...

Link to comment
Share on other sites

Jag har åxå klurat på detta med krängare. På grabbens epa (duett -57) sitter en rätt så mallig krängare fram.

Jag funderar på att sno den och använda den raka mitt-delen, och sedan klämma dit en "kniv" eller liknande på varje sida.

Blir den ändå för styv så finns det mängder av olika tjocklekar och utföranden på skroten. Kan man göra egna ytterarmar med justerbara fästen/klämmor så kan man säkert leta upp olika mittdelar som passar.

Endast fantasin sätter gränser. Bara man låter bli att svetsa i en gammal krängare!

Det ritkigt kniviga (och intressanta) blir att bestämma sig för rätt styvhet...

Link to comment
Share on other sites

Det blir nog så att man får spendera en dag på skroten och leta efter något tunnt och som passar i storlek. Sen så får man ändra på styvheten genom olika fästpunkter och hålla tummarna för att det blir rätt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...