r Anders Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 Har börjat söka i stötdämpar & fjädrings -träsket och läst att man kan köra med mjukare fjädrar om man har krängningshämmare. Då jag kommer att köra en hel del bana (gör det med hoj) så vill jag ha bra fjädringsinställning. Har kollat på ett kitt och det är inte locost precis. Är det någon som har byggt en egen design med stag från någon lämplig bil? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted January 7, 2009 Share Posted January 7, 2009 Krängningshämmare är ngt jag gärna vill ha med från dag ett i min bil jag oxå. Har lurat på ifall det kan funka att modifiera en från ngn småbil. Tyvärr har man ju inga konstanter på en sådan och deras (ofta) komplexa form gör ju att det blir omöjligt att räkna fram något. Det finns i trakterna runt stan ett par olika firmor som sysslar med bilfjäderböjande så jag tänkte se som man kunde få dem att böja till en lämplig grunka av samma material som de har i spiralfjädrar. I så fall man kan kanske få till en bra deal ifall man gör några stycken på en gång... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted January 7, 2009 Share Posted January 7, 2009 Krängningshämmare är ngt jag gärna vill ha med från dag ett i min bil jag oxå. Har lurat på ifall det kan funka att modifiera en från ngn småbil. Tyvärr har man ju inga konstanter på en sådan och deras (ofta) komplexa form gör ju att det blir omöjligt att räkna fram något. Det finns i trakterna runt stan ett par olika firmor som sysslar med bilfjäderböjande så jag tänkte se som man kunde få dem att böja till en lämplig grunka av samma material som de har i spiralfjädrar. I så fall man kan kanske få till en bra deal ifall man gör några stycken på en gång... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted January 7, 2009 Share Posted January 7, 2009 Jag har åxå klurat på detta med krängare. På grabbens epa (duett -57) sitter en rätt så mallig krängare fram. Jag funderar på att sno den och använda den raka mitt-delen, och sedan klämma dit en "kniv" eller liknande på varje sida. Blir den ändå för styv så finns det mängder av olika tjocklekar och utföranden på skroten. Kan man göra egna ytterarmar med justerbara fästen/klämmor så kan man säkert leta upp olika mittdelar som passar. Endast fantasin sätter gränser. Bara man låter bli att svetsa i en gammal krängare! Det ritkigt kniviga (och intressanta) blir att bestämma sig för rätt styvhet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted January 7, 2009 Author Share Posted January 7, 2009 Det blir nog så att man får spendera en dag på skroten och leta efter något tunnt och som passar i storlek. Sen så får man ändra på styvheten genom olika fästpunkter och hålla tummarna för att det blir rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.