Jump to content

Skrotning Av Bilar


Micael

Recommended Posts

Till min stora förvåning visar det sig att det kostar pengar att skrota bilar. Enligt en lag som kom till 2007 så har skrotarna rätt att ta ut en skälig ersättning för bilar som saknar väsentliga delar. Så om man som jag köper en mondeo och plockar ur motorn så kommer det att kosta att skrota den.

Den lokala skroten vill ha 500 bagis för att skrota den. Inte mycket pengar men ändå.

Snart tar dom väl inte emot bilar som inte har full servicebok och rent papper från SBP utan att ta betalt.

Funderar fan på att hysta i en gammal ful zetec i den. För dom kan ju inte kräva att den skall gå. Inte än i allfall, tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Bilskroten i Enköping hämtade min i somras utan att det kostade mej en spänn, då var den rensad på alla brahagrejer.

Förresten en ful Zetec. sälj den för 500:- så har du råd med skrotningen....

Micke

Link to comment
Share on other sites

Testa en annan skrot. Man försöker bara blåsa kunderna med hänvisning till "nya regler".

Bilskroten har aldrig någonsin fått betalt för att skrota en bil innan. Skrotningspremien som fanns innan betalade seriösa skrotare ut till den som skrotade bilen. Sist jag skrotade en bil fick jag premien och ett presentkort på 250kr.

Det var min strippade sierra och skrotkillen tyckte det var bra att han slapp rensa karossen. Det var ändå den man var ute efter.

Link to comment
Share on other sites

Ja, dom hänvisar ju till sjunkande skrotpriser. Kollar man på dom flesta skrotars hemsidor så står det klart och tydligt att dom tar en avgift om inte bilen är komplett. Vissa har till och med skrivit hur mycket dom tar.

Att få dom att komma och hämta bilen kostar 500 och då ligger skroten 4 km härifrån.

Link to comment
Share on other sites

Fast då är 500 bagis för att bli av med problemet mer attraktivt. Att visa bilen för en massa tomtar som skall pruta och gnälla på att den är bucklig och att det inte är den senaste modellen har jag ingen lust med.

Jag har hittat en skrot som hämtar bilen. men jag vet inte om dom vill ha pengar. orkar inte krångla mer

Micke

Link to comment
Share on other sites

Kanske är det så det ligger till. När jag skrotade liket så fick skroten ca 900 kr för metallen i en kaross. Den skroten jag var hos hade nästan slutat att skruva loss gamla delar. Men det var då det.

Få den hämtad för 1000kr hade i mitt fall varit billigt på sätt och viss då jag skruvat bort hela bakvagnen och ställt bilen på bockar i garaget. Få ut den ingick nog inte i standardtaxan. Det var ett svettigt jobb att få ut den där kan jag säga.

Link to comment
Share on other sites

Funderar fan på att hysta i en gammal ful zetec i den. För dom kan ju inte kräva att den skall gå. Inte än i allfall, tror jag.

Jag har en gamal pinto i källaren som du kan stoppa i skrotbilen ;)

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Pratade med vägverket för några år sedan angående detta med att få betala för att skrota sin bil och då sa dom till mig att

man har egentligen bara betalar för en "rättighet" att få den skrotad hos en bilskrot INTE att få betalt för bilen, det är varje bilskrot

som väljer hur dom vill göra med betalning till kund eller ej, dom själva har ju en del utgifter när dom tar hand om min bil åt mig.

Om man funderar på att "ställa" ut bilen i naturen utan skyltar för att slippa den så är det ingen bra ide om man är den nuvarande ägaren

för du får i alla fall betala registerhållningsavgiften livet ut :(

När jag var på väg ut i från Vägverket så ropade en annan tjänsteman in mig på sitt kontor och gav mig ett tips, fick dock inte sprida det vidare :rolleyes: , han sa att om man ställer ut bilen vid en väg som vägverket ansvarar för och dom inte kan få tag på ägaren inom en viss tid så skrivs fordonet över på VV så dom får ev skrotningsprmie och då slipper man ju registeravgiften själv.jag rekomenderar dock inte detta , tänk på våran fina natur.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Vägassistans hade radannons om att dom hämtade skrotbilar gratis. -"Jasså den är inte komplett? Då kostar det 500 pix..."

Tyckte det var en billig lösning på problemet iallafall.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag var på en bilskrot idag men det blev inga affärer. Jag hittade inte det jag ville ha. Men vi resonerade lite kring skrotpriser mm. Skrotpriset på bilar varierar kraftigt. Just nu 20 januari 2009 får skrotfirman cirka 600 kr/ ton. Runt oktober 2008 var priset 0 (noll) kronor. Normalt går skrotpriset upp i månaderna februari, mars, april. Skrotarna pressar och lägger på hög för att skicka vid rätt tidpunkt. Prisbilden kan säkert variera i landet. Detta var vad som gällde här i trakten.

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar anliota en skrot i GBG som heter JH Bildemontering. De brukar vara synnerligen schyssta: "Jasså? Ingen motor? Va skont.. ingen olja o skit o oroa sig för... Kan egentligen inte ge ngt för en sån här gammal häck men e det ngt du behöver?" Det har varit gamla 245, snaaabel 900 etc, och jag har åkt därifrån med dels 4 fälgar (16" alu för snaabel 9000, skabbiga men runda) och dels en Mazda-generator till min fådda 626:a. Mycket bra firma. Sketbra beg-priser dessutom. Och man får KVITTO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Bara det! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...