Jump to content

Recommended Posts

Tjena. Jag har precis skickat in min ansökan till Länsförsäkringsbolaget. Även om min bil inte är färdig riktigt än, så tyckte de att jag ändå skulle teckna en försäkring, eftersom jag då kan få ersättning om något händer med bilen under byggtiden. Inbrott, brand etc. är ju inte helt otänkbart....

Premien är olika från fall till fall. Värderingen baseras på man skulle få för bilen om man sålde den. Nu under byggtiden så satte jag mitt värde till hälften av vad tror den blir värd när den är färdig. Premien när den är klar trodde de skulle ligga på ca: 1200 / år.

Det finns en del krav för en entusiastförsäkring som skall uppfyllas. Men det är upp till besiktningsmannen (försäkringsbolagets...) att bedöma omfattningen av t ex stöldskydd etc.

Ha det

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Tjena. Jag har precis skickat in min ansökan till Länsförsäkringsbolaget. Även om min bil inte är färdig riktigt än, så tyckte de att jag ändå skulle teckna en försäkring, eftersom jag då kan få ersättning om något händer med bilen under byggtiden. Inbrott, brand etc. är ju inte helt otänkbart....

Premien är olika från fall till fall. Värderingen baseras på man skulle få för bilen om man sålde den. Nu under byggtiden så satte jag mitt värde till hälften av vad tror den blir värd när den är färdig. Premien när den är klar trodde de skulle ligga på ca: 1200 / år.

Det finns en del krav för en entusiastförsäkring som skall uppfyllas. Men det är upp till besiktningsmannen (försäkringsbolagets...) att bedöma omfattningen av t ex stöldskydd etc.

Ha det

Nu måste jag höra efter hur du lyckades ;)

Jag pratade idag med LF och dom ville inte försäkra mitt bygge förrän den var färdig och godkänd av SBP.

Inte ens under byggtiden kunde jag försäkra den :(

Link to comment
Share on other sites

Tjena. Jag har precis skickat in min ansökan till Länsförsäkringsbolaget. Även om min bil inte är färdig riktigt än, så tyckte de att jag ändå skulle teckna en försäkring, eftersom jag då kan få ersättning om något händer med bilen under byggtiden. Inbrott, brand etc. är ju inte helt otänkbart....

Premien är olika från fall till fall. Värderingen baseras på man skulle få för bilen om man sålde den. Nu under byggtiden så satte jag mitt värde till hälften av vad tror den blir värd när den är färdig. Premien när den är klar trodde de skulle ligga på ca: 1200 / år.

Det finns en del krav för en entusiastförsäkring som skall uppfyllas. Men det är upp till besiktningsmannen (försäkringsbolagets...) att bedöma omfattningen av t ex stöldskydd etc.

Ha det

Nu måste jag höra efter hur du lyckades ;)

Jag pratade idag med LF och dom ville inte försäkra mitt bygge förrän den var färdig och godkänd av SBP.

Inte ens under byggtiden kunde jag försäkra den :(

Försäkringen går som småföretagarförsäkring. Du försäkrar alltså bygget som en företagsverksamhet. Kruxet är att LF vill att man har några andra försäkringar där, du ska alltså va en känd kund hos dom. Detta för att försäkringen annpassas helt efter dina krav, en vad dom kallar specialförsäkring. Har du inte LF så kolla med ditt bolag, om dom kan göra samma sak.

En nackdel med denna försäkring är att den gäller inte med fullt skydd vid transport av bilen, tex till och från lack, besiktningar,m.m Då är det 2 basbelopp som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick mitt försäkringsbrev för någon månad sedan. 1370:- /år helförsäkring tycker jag är helt OK.

Det kan nog stämma som Per säger att man skall vara kund hos LF. Vi har alla våra försäkringar hos dem.

Men jag har inte hört talas om det här med företagsförsäkring....

Link to comment
Share on other sites

Jag har oxså försäkring hos LänsFörsäkringar och här i Göteborg heter killen Tobbias e en störtbra kille att ha å göra med....

( han å hans far bygger en 7a vilket kanske förklarar en del.. :D)

frågan e om man skulle gå ihop å försöka ordna en gruppförsäkring ???

Mölndals motorklubb har en å dom betalar (enligt rykten) runt 200:-/år helförsäkring !!! :blink:

då måste iof man betala medlemmsavgiften på 200:- också, men det är fortfarande bra pris... :)

bara en tanke... ja hara oxså ca: 1300/år vilket ja lätt kan leva me, men billigare är alltid bra.. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...