Jump to content

Hylsor Till Bussningar Framvagn/bakvagn


meanstreak68

Recommended Posts

Volvos 850 bussning är (drygt) 32,? utvändigt.

Om man skall fixa hylsor till dessa borde rör typ 40*4 passa någorlunda...

Om man skall ha presspassning, vilka toleranser är lämpliga?

Annat alternativ är att svarva hylsor..

Vad gäller vid materialval av någon av dessa lösningar..???

Intyg??

Rör till bärarmar är ju ganska flitigt omskrivet.

Har någon tips / synpunkter...?? :unsure:

MVH / Magnus

Edited by meanstreak68
Link to comment
Share on other sites

Köp hylsa och passande gummibussning hos Sellholm Tuning Köping

130 kr per enhet.

Bara 850 gummibussningen på Micro / Mekonomen mfl kostar mer än hylsa + bussning hos Sellhom. Så passar dessa ihop också bara att pressa med en domkraft efter svetsning.

Enkel hydraulpress

Hylsor och gummibussningar (och lite till) från Sellholm Tuning

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Sellholms hemsida är inte riktigt så "bra". Däremot är hans verkliga lager på plats bra. Lätt för mig att säga som bara har knappt två mil dit och är där så ofta att jag börjar hitta själv i hyllorna.

Jag har en gummibussning framför mig och en hylsa det jag saknar för uppdraget just nu är ett skjutmått. Återkommer.

Link to comment
Share on other sites

Strömavbrott i det elektriska skjutmåttet. Fick gå på ett mekaniskt istället.

Gummibussning cirka 32.2mm. Hylsa=32,1mm kanske 32,15 invändigt och utvändigt 40.0mm

Reservation för skjutmåttets tillförlitlighet.

När jag pressade gummibussningen i hylsan räckte det inte med kopparfett och skruvstycke utan jag fick ta en 7 tons domkraft. Något eller några ton gick åt dock inte alla 7 tonnen. Det finns en liten fasning på gummibussningen som jag "vred in" i hylskanten så gummibussningen hängde fast av sig självt och så rakt som möjligt. Därefter ansattes domkraften och som sagt något ton och bussningen gled i rakt och fint.

Link to comment
Share on other sites

Måtten i bilden blev lite små och svåra att se. Du ser i alla fall måttlinjerna. Hylsan= 40mm utvändigt Gummibussningen = 40mm respektive 49,5mm

post-787-1230298268_thumb.jpg

Vad vill du veta om bärarmarna?

Link to comment
Share on other sites

Det är en bockad 4mm plåt med 51,5mm invändigt mått. Sedan klämmer det fast om gummibussningen. Gummibussningen är "taggad" i båda ändarna av innerröret för att hålla i mot plåtvinkeln. Du kan säkert välja 50,5 invändigt bara det klämmer mot bussningen när du drar fast skruven.

Link to comment
Share on other sites

De krav som jag kan läsa mig till är "god svetsbarhet" i hylsan och så klart en bra svetsfog. Sellholms hylsor löser första kravet med god svetsbarhet. Det vet jag för använder dessa tillsammans med Hydroscand hydraulrör av rätt kvalité och har sedan fått detta Tig-svetsat av en licenssvetsare. Kvalitéerna passade utmärkt ihop.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...