Kilkenny Posted November 16, 2008 Share Posted November 16, 2008 Om man tänker sig att man har motor och växellåda upphängt i sina originalkuddar (som jag har) , finns det då någon absolut gräns för hur tajt det får lov att vara till ramen eller andra fasta delar, eller räcker det att det går fritt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 16, 2008 Share Posted November 16, 2008 normal rörelsemån borde du ha. den rör sig när du kör med den. t.ex. vid start stillastående och när du lägger lakritsremmar. motorbroms etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted November 16, 2008 Share Posted November 16, 2008 Givetvis rör det sig ..hur mycket beror ju på konstruktionen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted November 16, 2008 Share Posted November 16, 2008 På CealmSeven har jag cirka 0,5 till 1 mm (ljus kommer igenom) mellan grenröret vid cylinder 4 och en horisontell triangulering. Det slår inte emot men det beror på att jag har vinklade motorkuddar och ett övre stag som går från övre främre ramröret till övre delen på motorn. Jag använder de hål som normalt håller fast metall-pulsatorer eller vad de nu kan heta som hör till EGR systemet och sitter i grupp om 2 vid övre kamdrevet och oljepåfyllningslocket. Motorn står still med detta. Men motorn är bara på 112 hk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted November 16, 2008 Share Posted November 16, 2008 metall-pulsatorer eller vad de nu kan heta Pulsair ventiler Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted November 16, 2008 Author Share Posted November 16, 2008 (edited) Precis, men det finns alltså ingen regel som säger nåt i stil med 5mm MÅSTE det vara? Eller, om jag får nedslag vid besikting så skulle jag kunna styva upp motorn bara :) lättare än att kapa, kanske.... Edited November 16, 2008 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted November 17, 2008 Share Posted November 17, 2008 Nej någon regel tror jag inte du kommer att hitta annat än regeln att SFRO och SBP bestämmer. Jag hade inget problem vid någon av besiktningarna med motorns rörlighet. Ingen tittade speciellt på det heller så jag fick någon fråga att besvara. Extrastaget gjorde så motorn satt fast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted November 17, 2008 Share Posted November 17, 2008 Min besiktningskilla tyckte det var bra om ett finger fick plats mellan motorn och ramen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted November 17, 2008 Author Share Posted November 17, 2008 Då får det bli lillfingret i mitt fall ;) case closed! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.