cyberbjorne Posted November 15, 2008 Share Posted November 15, 2008 (edited) Jaha då har man väl samlat ihop tillräckligt med delar så det inte finns ngn återvändo!! :D I våras kom jag över ett breddat book chassie som var ihop nästat så det var bara att gå på med MIGen. (saknas förvisso en hel hög med rör tills man ä klar) Chassiet stod i Skara hos en lirare som hade byggt ett antal chassien och det syntes att gjort, riktigt fint bygge. Med Chassiet i högsta hugg åkte ja bort till en arbetskompis å börja svetsa första veckan på semestern :) Passade på att kika lite på hans chassie åxå för inspiration :) Sen gick det några veckor tills ja fick nys om en slungdiffad 940 bakaxel som nu ligger å värmer ett bås i ladugårn hemma tillsammans med chassiet. Å denne ja köpte bakaxeln av kände en kille med ngt ja inte kunde motstå att köpa :D En perfekt donator...en ganska udda fågel i parken... En opel omega med saab 2 liters lättryckare :) Lite snabba fakta: Opel omega -95 Saab 2,0 ltt från en 9-3 lite lätt modifierad. En liten diskret turbo värdig en Scania. Prospark tändning å sprut Dubbla sprut 95 koppling R28 låda tydligen passa detta smäck on. plus en massa kul i en påse bla lite orginal grejjer som saabturbon mm. Motorn skall vara i riktigt bra skick *hoppas* Nu återstår det bara att få ihop detta avstannande projekt å utföra lite utprovande verksamhet ;) :eclipsee_steering: Imorrn ska ja gå ut å ta lite bilder på åpelen :) grannen var helt förskräckt att ja baxa upp en skrothög på parkeringen men han ändra sig lite när han såg motorn så nu ä han messt avundsjuk :P Edited November 15, 2008 by cyberbjorne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted November 15, 2008 Share Posted November 15, 2008 Kul att det byggs i grannbyn! Och med dom komponenterna så kan det inte bli annat än bra, SAAB snurror brukar ju gå allt annat än dåligt, även dom med diskreta aggregat ;) Har åpeln varit en busbil innan? :huh: Och Välkommen givetvis! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted November 15, 2008 Share Posted November 15, 2008 Välkommen i gänget! :welcome: Mycket bra och klokt val av motor (har en likadan själv). Att du måste flytta fram slavcylinder/urtrampningslagret för att räcka fram till tryckplattan, och att du behöver ett stödlager i svänghjulet kanske du redan visste? Ha det! :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted November 16, 2008 Share Posted November 16, 2008 Välkommen hit och lycka till med byggandet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cyberbjorne Posted November 16, 2008 Author Share Posted November 16, 2008 Det skulle blitt en busbil men motivationen räckte inte ända fram Kul att det byggs i grannbyn! Och med dom komponenterna så kan det inte bli annat än bra, SAAB snurror brukar ju gå allt annat än dåligt, även dom med diskreta aggregat ;) Har åpeln varit en busbil innan? :huh: Och Välkommen givetvis! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cyberbjorne Posted November 16, 2008 Author Share Posted November 16, 2008 Jo d visste jag men tydligen ska det funka utan detta med 9-5 koppling enligt honom, återstår att se.... Välkommen i gänget! :welcome: Mycket bra och klokt val av motor (har en likadan själv). Att du måste flytta fram slavcylinder/urtrampningslagret för att räcka fram till tryckplattan, och att du behöver ett stödlager i svänghjulet kanske du redan visste? Ha det! :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted November 16, 2008 Share Posted November 16, 2008 (edited) Jo d visste jag men tydligen ska det funka utan detta med 9-5 koppling enligt honom, återstår att se.... Svagt minne att du får ta hela 9-5 svängjulet för det skall passa. Och det är tungt ..... så det är nog bättre att sikta på en special på slaven. Jag stod och höll i ett "lättat" 9-5 och insåg att ett 9000 är mycket lättare olättat. enda lilla nackdelen är att det finns lite värre kopplingar till 9-5 men vad spelar det för roll på våra små bilar. Det spinner innan kopplingen dör och en Viggen koppling är inte helt kass den heller Edited November 16, 2008 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted November 17, 2008 Share Posted November 17, 2008 Finns en tryckplatta som är ännu hårdare än Viggens som tillsammans med sinterlamell på 228 mm klarar upp mot 750 Nm (och då är nog R28:an redan smulor! :D) Kolla med http://www.racestuff.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted November 17, 2008 Share Posted November 17, 2008 Finns en tryckplatta som är ännu hårdare än Viggens som tillsammans med sinterlamell på 228 mm klarar upp mot 750 Nm (och då är nog R28:an redan smulor! :D ) Kolla med http://www.racestuff.se Jo men då är min budget sprängd ! Finns ett trix till om man vill få till det och kan ta stelt nav. V6 diesel + viggen tryck platta + liiiiiiite upp svarvat svänghjul. Men nu är vi väl off topic så det räcker + att V6 disel är ovanlig + att man inte vill ha stel lamel. Och vem har pratat om R28 ...... R25 har jag :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cyberbjorne Posted November 17, 2008 Author Share Posted November 17, 2008 mkay han ja köpte den av hävdade bestämmt att det funka å han ä ju saabmekaniker så ja tar å liter på han. Ja får se va som händer framigenom när det är dags att lätta men som det ä nu är tungt bra ....jätte bra :) Svagt minne att du får ta hela 9-5 svängjulet för det skall passa. Och det är tungt ..... så det är nog bättre att sikta på en special på slaven. Jag stod och höll i ett "lättat" 9-5 och insåg att ett 9000 är mycket lättare olättat. enda lilla nackdelen är att det finns lite värre kopplingar till 9-5 men vad spelar det för roll på våra små bilar. Det spinner innan kopplingen dör och en Viggen koppling är inte helt kass den heller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted November 18, 2008 Share Posted November 18, 2008 Vill bara poängtera att du måste ha ett nållager mellan vevaxeln och växellådan om det inte redan sitter där. Artikelnummret är X 1863 818 001 på Autoexperten, 82,50 kr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cyberbjorne Posted November 18, 2008 Author Share Posted November 18, 2008 Vill bara poängtera att du måste ha ett nållager mellan vevaxeln och växellådan om det inte redan sitter där. Artikelnummret är X 1863 818 001 på Autoexperten, 82,50 kr. tackar :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cyberbjorne Posted November 23, 2008 Author Share Posted November 23, 2008 (edited) Hej igen ! Nu har jag pysslat lite i garaget idag fick röja ur och städa lite först innan ja baxa in opeln, var lite pyssligt eftersom bromsarna låg på å jag har en dum tröskel.... men detta fixa en polare sprättlätt genom att knuffa på med sin 740 :) Fronten ä inte så fin längre men ja sörjer inte värst mkt ;) Jag passa på å ta lite kort på sakerna idag leta som en idiot efter handenheten till prosparksystemet men hitta den inte :( får höra med killen en gång till vars den ä. annars ä det bara å köpa ny. Är det ngn som vet ngt bra ställe lr har en sådan åt mig? Här kommer lite bilder som ja lova! Edited November 23, 2008 by cyberbjorne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 trevligt.. :D ( ps.. ett tipps.. gör bilderna lite mindre då man har begränsat utrymme på servern.. ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.