apex Posted November 15, 2008 Posted November 15, 2008 Anthony Hopkins i en riktig kultfilm. Den handlar om en gammal man i 60-årsåldern som länge närt en dröm att inneha hastighetsrekordet för Indian. Filmen heter "The worlds fastest Indian" på engelska. MÅSTE SES!!Riktig feelgood enligt tidigare inlägg i detta forum Quote
Kilkenny Posted November 15, 2008 Posted November 15, 2008 Världen bästa film, nästan :thumbup: Quote
Arrowsmith Posted November 15, 2008 Posted November 15, 2008 Helt klart sevärd, och med verklighetsbakgrund. http://sv.wikipedia.org/wiki/Burt_Munro Quote
Thomas Posted November 15, 2008 Posted November 15, 2008 körde han såååååååååååå fort. helt sanslöst. Quote
heralue Posted November 15, 2008 Posted November 15, 2008 Bonneville :eclipsee_steering: Underbart ! Quote
apex Posted November 16, 2008 Author Posted November 16, 2008 körde han såååååååååååå fort. helt sanslöst. O att hojen var från 1920! 330 blås i en T-ford, typ! :notworthy: Quote
Micael Posted November 16, 2008 Posted November 16, 2008 Nya zeeländarna är bra på att producera hjältar när det gäller motorcyklar. En annan är ju John Britten http://en.wikipedia.org/wiki/John_Britten Nästa lika stor bedrift. Quote
Jonas Posted November 17, 2008 Posted November 17, 2008 Måste hålla med om att det är en av de bästa (om inte den bästa) filmen jag sett! Till och med frugan tyckte den var även om hon var skeptisk när jag berättade vad den handlade om. Jag har givetvis en hylla för "Offerings to the god of speed" i garaget (den börjar dock bli full)! Quote
apex Posted November 19, 2008 Author Posted November 19, 2008 Han måste väl ha haft +200 hk ur den gamla V-twinnen från 1920 för att nå 330 km/h..... eller? :unsure: Quote
Thomas Posted November 20, 2008 Posted November 20, 2008 inte riktigt tror jag. men lätt och strömlinjeformad o lågt luftmotstånd i första hand Quote
apex Posted November 20, 2008 Author Posted November 20, 2008 (edited) Fast med Cd=0,1 frontarea 0,3 m2 och hastighet 100 m/s (360 km/h) så blir dragkraften 2000 N Effekten blir 2000*100=200 kW dvs 270 hk för att nå 330 krävs ca 30% mindre ca 200 hk Vikten påverkar inte mer än marginellt Allt enligt beräknaren på jobbet.....som slutar idag :banghead: Nåja, nu ede tårta i fikarummet iaf Edited November 20, 2008 by apex Quote
Thomas Posted November 20, 2008 Posted November 20, 2008 ack man inte är så duktig på formler. men ändå 200hkr ur det ursäkta skrotet. och få det att hålla ihop om än bara för ett rekordlopp i bägge riktningar. jag tänker på de resurser han hade. Quote
apex Posted November 20, 2008 Author Posted November 20, 2008 Ja, vilken lirare han måste ha varit. Experimenterade med nya legeringar i kolvarna, gjorde vevstakar av skördetröskedelar tror jag..... Fixade fin aerodynamik med sina bara händer -på 60-talet!! :notworthy: :notworthy: :notworthy: :notworthy: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.