Toni69 Posted November 3, 2008 Posted November 3, 2008 Hej Eftersom jag oxå bygger"locost" fast inte med seven-stuk, tänkte jag i all blygsamhet (...nåja) visa hur jag krånglat till det! Bygget är en Commer -51:a (engelsk i alla fall) på egenbyggd ram med mittmotormonterad Audi V8 och 6 växlad låda. Framfjädring är VW Caravelle torsionstavar och bak främre fjäderben från Audi A4, alla liggande i längdriktningen inne i chassiet. Varför? Tja... ska väl bara se om det funkar, antar jag. Bif lite bilder, om inte annat kan ni ju få ett bra garv. Lev väl. Toni Quote
Kilkenny Posted November 3, 2008 Posted November 3, 2008 (edited) hallå ja! Egentligen så är ju torsionstav en otroligt bra lösning, sådant är ju standard i dom flesta stridsvagnar, och dom väger betydligt mer än ditt bygge skulle jag tro ;) Själv är jag en sån som tycker att udda lösningar är otroligt kul, och kan inte sluta att tänka på olika tekniska problem nonstop 24/7 och det är väl delvis därför som man hänger på detta forum, å det är säkert fler än jag som tänker samma här... :Hmm: :lol: Annars så ser det ut som ett kul Bygge! :thumbup: (Vad är en Commer 51:a förresten? :huh: ) Edited November 3, 2008 by Kilkenny Quote
hox Posted November 4, 2008 Posted November 4, 2008 Tjena. Alltid lattjo med annorlunda. Törs man fråga vad en Commer är för något och hur den är tänkt att se ut? Mvh Håkan Quote
Toni69 Posted November 4, 2008 Author Posted November 4, 2008 (edited) Commer, ja. Till att börja med kallar jag projektet "The Worlds Fastest Commer". Ambitiöst, eller hur? Men inte helt omöjligt eftersom Commerfabriken mest byggde lastbilar, pickups, ambulanser, vans och övriga "commersiella" fordon. De existerade i England mellan ca. 1940 och 1970 då de först köptes upp av Rootskoncernen som sedermera köptes upp av Chrysler. En mera känd kusin är Sunbeam Alpine, en liten engelsk sportbil som mot slutet fick en Chrysler/Buick/Rover V8 och sedan försvann, någongång på 70-talet om jag inte minns fel. Min Commer är en liten pickis, se bilderna. Det jag har behållit från "fyndplatsen" i Ankarsrum är bara hytt, front och skärmar. Tanken är att det ska bli lite av en "sleeper". Dvs den ska ha så mycket orginallook som möjligt men med mittmotor (dold) och bra väghållning. Genom detta eminenta forum har jag fått massor av svar på frågor jag haft och är full av beundran för den kunskap som finns och framförallt villigheten att dela med sig av den. Att det sedan råder en trevlig och vänlig ton mellan de som kan och inte kan, tycker jag är fantastiskt. Håll till godo. Toni Edited November 4, 2008 by Toni69 Quote
Michael Th Posted November 4, 2008 Posted November 4, 2008 (edited) Bara som en liiiten tillrätta visning Sunbeam Alpine... fanns förvisso med en v8 fast då hette den Sunbeam Tiger... en ford 260 kubik tum i mark 1 och sedan en 289 kubik tum i Mark 2 mark 1 finn i ett ganska så stort antal i USA då det var huvud exportlandet.. då och då kommer dom tillsalu här i svedala oxå.. små roliga sportbilar med självbärande kaross... i princip en kaross med fastsvetsad kryssram under.. Carroll Shelby var inblandat i framtagandet av den v8 motoriserade tiger.. då crysler köpte Rootes groop i vilken bla Commer och sunbeam ingick var man inte intresserade av en sportbil med en ford v8 i... och cryslers v8 an var för stor så tiger försvann... varför vet jag detta... jag har en sunbeam Alpine Mark 5 ... (med en yster 1700 cc fyra) kommer dock inte bli original till 100% .. då det är min bil så bestämmer JAG.. lycka till med projektet!! Edited November 4, 2008 by Michael Th Quote
hox Posted November 4, 2008 Posted November 4, 2008 Då skulle jag nog nästan tro att du är en värre vildpanna än jag. Kolla in min tråd. (obs 26 sidor) http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=21652. Sen måste jag nog ifrågasätta en grej. Är inte tillrättavisning ett sammanslaget ord? Det vore sä skönt om jag hade rätt, för i svenska har jag aldrig rätt. Good luck ta mig fan. H Quote
Michael Th Posted November 4, 2008 Posted November 4, 2008 (edited) off topic Hox troligen har du mycket rätt grammatiskt sätt.. givetvis är din tråd läst så långt det går.. planer finns på ett lite liknande bygge dvs en alfa gt -75 kaross på Ar 75 bottengrupp med förlängd huv utan tak..lite Ferrari Daytona stuk.. gammal dröm sedan 20 år.. åter till topic.. Edited November 4, 2008 by Michael Th Quote
LUPUS Posted November 4, 2008 Posted November 4, 2008 När jag blir stor skall jag oxå sluta leka med lådbilar och bygga SLEEPER pickups :racesmile: Sleepers är det fräckaste som finns. Kanske man skall erkänna att en saab 92 med 4wd locost chassi är något jag funderat på. Natruligtvis moss grön Quote
Toni69 Posted November 4, 2008 Author Posted November 4, 2008 Michael Du har så rätt, så rätt. :icon_oops: Och jag skäms, för jag har varit på Shelbymuséet i Colorado och tittat på just en Tiger... Men, minnet är vad det är, man får vara glad man fortfarande minns vägen till garaget... :blink: Tack för glada tillrop, det kan behövas när drömmarna inte fungerar i verkligheten. Toni Quote
Toni69 Posted November 4, 2008 Author Posted November 4, 2008 Då skulle jag nog nästan tro att du är en värre vildpanna än jag.Kolla in min tråd. (obs 26 sidor) http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=21652. Sen måste jag nog ifrågasätta en grej. Är inte tillrättavisning ett sammanslaget ord? Det vore sä skönt om jag hade rätt, för i svenska har jag aldrig rätt. Good luck ta mig fan. H Har varit inne på dina Alfasidor och... jösses! Jag som tycker jag är galen! Just nu känns det som vi är de enda kloka här i världen... speciellt som projektet efter Commern kommer att vara väldigt lik din "frigolitbil"!!! Dröm sedan jag var 5 år, nu är jag 55. Livet blir bara bättre! F'låt, fr o m nu ska jag hålla mig till topicen. Toni Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.