Triggerhappy Posted September 30, 2008 Share Posted September 30, 2008 Är dessa gängor kompatibla ? t.ex En AN-6 passar på en JIC-6 gänga? Riktig rookie-fråga... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted September 30, 2008 Share Posted September 30, 2008 se här :) http://en.wikipedia.org/wiki/AN_thread Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted September 30, 2008 Share Posted September 30, 2008 JIC-6 har jag inte hört talas om direkt, vart hittade du den informationen? Däremot kan man säga att AN6 och JIC 9/16 passar ihop. Det man bör tänka på om man blandar t.ex Russell kopplingar (alu) med hydrauladapter i stål, är att det är annat åtdragningsmoment än alu-alu å tvärtom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted September 30, 2008 Share Posted September 30, 2008 Enligt informationen på wikipedia (som inte alls behöver vara sant) så bör man inte inte blanda systemen, även om det går. Ska man ändå slänga ut 500 bagis per koppling så kan man väl se till att dom är av samma fabrikat och system. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaD Posted October 3, 2008 Share Posted October 3, 2008 (edited) Snacka om å svara fast man inte vet :D JIC 6= Internationelt AN 6= USA Förstår du nu trigger? De e samma skit AN står för Army/Navy..en militär produkt från början JIC betyder Joint Industry Council som vidare utvecklade AN P.S ja kan ha fel men oftast aldrig Edited October 3, 2008 by DaD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaD Posted October 3, 2008 Share Posted October 3, 2008 Däremot kan man säga att AN6 och JIC 9/16 passar ihop. Det man bör tänka på om man blandar t.ex Russell kopplingar (alu) med hydrauladapter i stål, är att det är annat åtdragningsmoment än alu-alu å tvärtom. JIC 9/16??...det heter JIC 6 vilken i sin tur har en gänga som e 9/16" UNF gänga :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Triggerhappy Posted October 3, 2008 Author Share Posted October 3, 2008 Tackar för klarerande svar! Jag hajjar....9/16UNF är rätt om man tar AN-6 fast man kan vara internationell å kalla det JIC istället.....som är hyggligt (Wiki) kompatibelt ... he he Jo jag hajjar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted October 4, 2008 Share Posted October 4, 2008 (edited) DaD: Det kanske är därför din(era) bil(ar) funkar så bra, I och med att du(ni) gärna blandar olika system (jic/an) ;) Jag har själv haft frågan uppe i ett tidigare och då hittade jag infon på wikipedia, som jag tyckte förklarade det ganska bra. Har aldrig utgett mig för att vara kunnig inom slangvärlden. Jag har bara hänvisat till information. And yes, I am connected to the mothership :) Edited October 4, 2008 by Micael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaD Posted October 4, 2008 Share Posted October 4, 2008 hahaha..micael..de va inte så ja mena såklart :lol: samma sak när ja skrev"ja kan ha fel men nästan aldrig"..ha de e snarare tvärtom :) om de va någon annan än Mr "Fast locost" micael som tog illa upp så ber jag om ursäkt :) Tror iofs inte att micael tog illa upp..VI är ju båda "connected" med Mothership :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted October 4, 2008 Share Posted October 4, 2008 Baby Baba!! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbe Posted October 26, 2008 Share Posted October 26, 2008 Baby Baba!! :) Om man börjar blanda in böjar å grejer i JIC variant brukar dom bli fisiga som bara den, trånga alltså. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts