mjobålsta Posted September 25, 2008 Posted September 25, 2008 Hallåj Jag funderar på om det går att få dit hojförgasare på en pintomotor Alltså 4 stycken på ett specialbyggt insug. Någon som har nån erfarenhet eller tips och ideer att dela med sig av ? / Micke Quote
chriss Posted September 25, 2008 Posted September 25, 2008 (edited) Många engelsmän kör med fyra förgasare. Bara man kan balancera dem ordenligt och få till gasen på var och en lär det vara riktigt häftigt :) Jag har ångest mellan insprutning och förgasare. EFI / webber 45or. Såg att du slaktat en 86a, är det inte EFI på den? Om det är de varför väljer du förgasare? Edited September 25, 2008 by chriss Quote
mjobålsta Posted September 25, 2008 Author Posted September 25, 2008 Hej Chriss Har du nån hemsida i UK som du kan rekommendera när det gäller det här ?? Min motor är en förgasarmotor bytt till insprutningstopp, när det gäller valet mellan insprut och förgasare gillar jag gasarna bättre på grund av att jag tycker man har mera koll på vad som händer under huven. Man är väl för gammal helt enkelt ( läs 42 år ), sedan har jag tänkt mig att bygga i lite retro ..... / Micke Quote
chriss Posted September 25, 2008 Posted September 25, 2008 http://www.locostbuilders.co.uk/ Sök på bike carbs så hittar du mängder. Hoppas inte engelskan är för rostig annars kan jag översätta lite ifall den e nåt lurt. Själv har jag mer koll på insprutning men tycker det är lite häftigare med förgasare. Och snyggare i motorrummet. Hört att det är bra med insprutningstopp och förgasare så får man lite högre komp. Får söka lite o se om man inte kan lära sig lite om att ställa in webber förgasare. Quote
mjobålsta Posted September 26, 2008 Author Posted September 26, 2008 Nuså en radda (4 st) förgasare till en katana inköpta för 560 spänn på tradera lite bättre pris än flera tusen för ett par Weber :icon_bach: bara å bygga insugningsrör och leta reda på nåt trevligt filter Synd bara att provstarten är så långt borta ;) / Micke Quote
Jarl Posted September 27, 2008 Posted September 27, 2008 Jovisst, i England är dom vanliga. Jag besökte Kitparts Direct ( www.kitpartsdirect.com ) för ett par veckor sedan där dom visade satser med MC-förgasare från Kawasaki avsedda för Pinto. Dom påstod att det gav + 20 hkr, men jag vet inte så här i efterhand om dom jämförde med en förgasarpinto ellr en EFI. Dom tog 280 pund för en sats. / Jarl Quote
Mats G Posted September 30, 2008 Posted September 30, 2008 (edited) Hejsan. Jag har bara gott att säga om "hojförgasare" vi har haft det på våran rallybil i många år. Fast det var ju en Golf men ändå. Ett tips är att prata med en kille som bor nere i Hälsingborg han heter Johannes Persson. ( JPM ) ( JP Motorsport ) han har nog färdiga lösningar om man så vill Trevlig att prata med är han också. lycka till. // Mats Edited September 30, 2008 by Mats G Quote
mjobålsta Posted September 30, 2008 Author Posted September 30, 2008 Tack för tippsen Jag funderar på att svetsa ett eget insug kan väl inte vara mera än en platta och 4 rör av lämplig diameter och längd, vad vill man ha långa rör eller korta ?, vad jag förstår så är det bättre med lite längd på rören för bättre effekt. +20 HP jo jag tackar vore perfekt, men det låter som om det var från byte vanlig gasare till hojgasare med insprutning och slid, dom här jag har är ju med vanligt spjäll och för så så det är nog lite mindre än +20. Men spelar inte så stor roll jag byter för att slippa original förgasaren och för att få plats lite bättre under huven, sen om det ger några extra pollar så är det ju ett + ( sen ser det ju lite ballt ut ochså, helst me trattar för fint ljud ) / Micke Quote
svante Posted September 30, 2008 Posted September 30, 2008 Körde med det ett tag... Vissa problem fanns dock: -Irriterande flottör, tappade soppa vid svängar då de normalt färdas på "tvärs" -Dyrt innehåll (alla nålar och packningar var snordyra och svåra att få tag på). -Svårservat, få motormekare kunde hjälpa till då det strulade. ....nu kör jag med DelOrto40, vilka fungerar kanon:-) Quote
Jarl Posted October 1, 2008 Posted October 1, 2008 Satsen från Kitparts Direct innehöll insugsrör som bestod av en platta för motorsidan och en platta för förgasarsidan, däremellan svetsade rör, uppskattningsvis 100 mm. långa. Förgasarna var spjällförgasare med vacuumklockor. / Jarl Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.