Jump to content

Saab 2,0 185hk


cyberbjorne

Recommended Posts

Hej!

Nu har jag lite funderingar....

Jag har hittat ett gött objekt, det är en omega med saab 2,0 t från 98 9-3. Altså redan bakhjulskonverterad med r28 låda och en fräch motor med T5.

Frågan är nu vad är det jag behöver för att kunna få igenom motorn i besiktningen?

Det kan vara en 185 hk, hört att det kan bli lite lurigt att få igenom det hur gör man här?. Kan man göra om till en 150, det ä väl bara programerings fråga?

Sedan har han börjat trimma den som attan bra mkt mer än jag kan tänka mig är nyttigt i en liten bil :racesmile: , vad är det som gäller där?

Jag har inte sett bilen än men ja tror det ä jätteturbo och annat sprut, säkert ngt mer.

// Björn

Edited by cyberbjorne
Link to comment
Share on other sites

har du tänkt att bygga en super seven av bilen?? eller??

japp!

lura även på vad behöver ja för papper på motorn?

den omegan är ett avstannat projekt kan väl va bra att tillägga

Edited by cyberbjorne
Link to comment
Share on other sites

Effektuppgiften baseras på motornummer och SAAB´s effektangivelser.

Du kan inte bygga om den till en 150hkr motor med ny programvara och

besiktiga den sådan om du inte viktar upp bilen något helt sjukt...

om det är en 185 hk så får jag antingen bygga en pansarvangn eller skita i det.... gjorde en snabb överslagsräkning och det verkar vara en 160 kg tyngre än vad man får ha med 150hkr.

vad väger en locost ungefär?

Link to comment
Share on other sites

Det är motornumret som avgör hur mycket effekt motorn har (inte i verkligheten utan för besiktningsmännen...). På SAAB:s kortmotorer (-94 eller nyare) sitter det stansat/ristat över generatorn någonstans. Med det brukar rosta bort, har inte hittat mitt pga. rost, så jag kan inte med 100% säkerhet säga var det ska stå. Så du kan säga att det är en B204E (150 hk) istället för en B204L (185 hk), eftersom alla motorerna är samma på utsidan. Det enda som skiljer är att lågtrycksmodellerna (E) inte har en magnetventil kopplad till wastegaten, det har fulltrycksmodellerna (L).

Läs gärna denna tråden: http://forum.locostsweden.se/index.php?s...ost&p=51932

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...