cyberbjorne Posted September 18, 2008 Share Posted September 18, 2008 (edited) Hej! Nu har jag lite funderingar.... Jag har hittat ett gött objekt, det är en omega med saab 2,0 t från 98 9-3. Altså redan bakhjulskonverterad med r28 låda och en fräch motor med T5. Frågan är nu vad är det jag behöver för att kunna få igenom motorn i besiktningen? Det kan vara en 185 hk, hört att det kan bli lite lurigt att få igenom det hur gör man här?. Kan man göra om till en 150, det ä väl bara programerings fråga? Sedan har han börjat trimma den som attan bra mkt mer än jag kan tänka mig är nyttigt i en liten bil :racesmile: , vad är det som gäller där? Jag har inte sett bilen än men ja tror det ä jätteturbo och annat sprut, säkert ngt mer. // Björn Edited September 18, 2008 by cyberbjorne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted September 18, 2008 Share Posted September 18, 2008 har du tänkt att bygga en super seven av bilen?? eller?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cyberbjorne Posted September 18, 2008 Author Share Posted September 18, 2008 (edited) har du tänkt att bygga en super seven av bilen?? eller?? japp! lura även på vad behöver ja för papper på motorn? den omegan är ett avstannat projekt kan väl va bra att tillägga Edited September 18, 2008 by cyberbjorne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted September 18, 2008 Share Posted September 18, 2008 Effektuppgiften baseras på motornummer och SAAB´s effektangivelser. Du kan inte bygga om den till en 150hkr motor med ny programvara och besiktiga den sådan om du inte viktar upp bilen något helt sjukt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cyberbjorne Posted September 18, 2008 Author Share Posted September 18, 2008 Effektuppgiften baseras på motornummer och SAAB´s effektangivelser.Du kan inte bygga om den till en 150hkr motor med ny programvara och besiktiga den sådan om du inte viktar upp bilen något helt sjukt... om det är en 185 hk så får jag antingen bygga en pansarvangn eller skita i det.... gjorde en snabb överslagsräkning och det verkar vara en 160 kg tyngre än vad man får ha med 150hkr. vad väger en locost ungefär? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted September 18, 2008 Share Posted September 18, 2008 unjefär 500-700kg breroende på utförande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted September 19, 2008 Share Posted September 19, 2008 Var tusan hittar man motornumret på Saabmotorn? Eller har den rostat bort på min! m :-) h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted September 19, 2008 Share Posted September 19, 2008 Det är motornumret som avgör hur mycket effekt motorn har (inte i verkligheten utan för besiktningsmännen...). På SAAB:s kortmotorer (-94 eller nyare) sitter det stansat/ristat över generatorn någonstans. Med det brukar rosta bort, har inte hittat mitt pga. rost, så jag kan inte med 100% säkerhet säga var det ska stå. Så du kan säga att det är en B204E (150 hk) istället för en B204L (185 hk), eftersom alla motorerna är samma på utsidan. Det enda som skiljer är att lågtrycksmodellerna (E) inte har en magnetventil kopplad till wastegaten, det har fulltrycksmodellerna (L). Läs gärna denna tråden: http://forum.locostsweden.se/index.php?s...ost&p=51932 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted September 19, 2008 Share Posted September 19, 2008 Hittade detta på ett annat forum: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?p=901375#901375 Hoppas länken funkar även om man inte är inloggad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted September 19, 2008 Share Posted September 19, 2008 japp det funkar //Toffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.