Jump to content

Hackar Lite = Btr?


pacman

Recommended Posts

Motorn går orent på tomgång (hackar och puffar) hur jag än justerar (insprutt Megasquirt&Spark), och även vid "vanlig" körning så går den lite orent.

Däremot vid acc och på boost så går den rent.

Kan det vara tjall på bränsletryckregulatorn? Jag kör med spridare och btr (med vacuumslang) från SAAB 9000 Turbo.

Om btr är dålig vad får man för symptom?

Link to comment
Share on other sites

Acc-fetning är typ gaspedal-acc, inte bil-acc....

Vid snabb ökning av gasen pytsas en ökad mängd soppa in under någon sekund eller två, beroende på vad man ställt in.

Om jag inte minns helt galet så kör jag f.n. med avstängd acc-fetning (har inte mappat sedan mitten Juli).

Som jag skrev så går den orent hur jag än justerar (dvs. mappar).

Link to comment
Share on other sites

Jo alltså, jag har ju det. Och loggarna ser bra ut.

Jag trodde ett tag att det var taskig skärmning till sladdar i tändsystemet så jag fixade en herre-jösses skärmning till både VR och PIP/SAW. De små tändspikarna som fanns tidigare försvann men motorn går fortfarande inte rent....

AFR: Ligger på 12,5 -13,5:1 på boost och runt 14,5:1 vid "planflykt".

Link to comment
Share on other sites

Har du möjlighet att mäta bränsletryck både vid atmosfärstryck och på tomgång / högt vakuum med?

Har du linjär BTR? Jag är inte så hemma på SAAB delar men den borde vara det eller??

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Jag hade liknande problem i min bil när jag var i uppstartstadiet.

Felet låg hos vattentempgivaren (eller om det var kabeln, jag bytte bägge samtidigt) som skickade en störd signal vilket gjorde att kallstartstillskott pytsades in då och då. Vill minnas att den dippade till 53 grader under väldigt korta perioder.

Link to comment
Share on other sites

Jag var i Hässlö igår och har inte hunnit svara...

Jag har f.n. ingen möjlighet att mäta bränsletrycket.

Med turbon jag köpte (byte i vinter) så fick jag med lite extra prylar, bl.a en btr typ denna. (se bild) Länk: http://www.ridetech.se/Shop/Index.php?sArtId=BTR-01

Tror det är en billig bling-variant, men jag skall väl testa den i alla fall. Är den skräp så får jag väl köpa en "riktig" btr i vår.

Någon nämnde att om man har ett bränslefilter före pumpen så kan flödet in i pumpen bli för dåligt, och flödet till spridarna blir fel.

Kollade mitt lilla filter, ett sån´t där billigt i genomskinlig plast med en nät-kona inuti, och det finns en del skräp där.

Eftersom min bränsleutgång från tanken är i botten så måste jag ha ett filter före pumpen. Körde utan filter ett tag, och förstörde två pumpar på kort tid då skräp gick in och låste impellern så medbringarna gick av.

Någon kanske har förslag på ett bra filter istället för cheap-filtret?

Under vintern skall jag montera en LP-pump och en liten catchtank före HP-pumpen. Då kan jag filtrera ev skräp före LP-pumpe, samt ha en säker bränsleförsörjning oavsett sido-g-krafter.... :racesmile:

post-17-1220183728_thumb.jpg

Edited by pacman
Link to comment
Share on other sites

jag använder filter till SEAT på min bil, vill du köpa det på biltema så heter det 52-3005

Det är hyfsat litet med slanganslutning i båda ändar och passar finfint att fästa med

en hållare/klämma till en tändspole från en gammal bil.

post-151-1220200713_thumb.jpg

Det filtret kostar inte mycket på biltema, men det är billigt även på ställen där man

vet att man får riktiga saker också. I min bil sitter det på trycksidan av pumpen så

har du skit i tanken så hjälper det inte. Jag har filter på min lågtryckspump som pumpar

fram till cachtanken sedan 1/2" slang från den rakt ner i pumpen för att inte få

restriktion till bränslepumpen. Jag ville inte ha ett filter där, det kan bli dyyyyrt.

"Bling bling regulatorn" är ju enligt Ridetechs hemsida

av högsta kvalité, så det får vi väl hoppas på stämmer... Det finns riktigt bra regulatorer

enligt hörsägen som inte kostar många kronor och kommer från china.

Själv har jag aldrig provat någon, min är från aeromotive och funkar klockrent iallafall.

img-10-1-small.jpg

Byter du regulator så har du ju mätaren där iallafall, dra i en nippel och slang och

sätt den så du kan läsa av under färd. Ut och kör och kolla hur trycket ligger sedan.

Link to comment
Share on other sites

Jag har som du ett filter efter HP-pumpen så där är det ok.

Jasså, då kanske btr´n blir bra i alla fall. Jag får se om jag orkar testa med den innan vintervilan. Det innebär lite ombyggnad av fuel-rail eftersom min nuvarande btr sitter i änden av railen med O-ring (som spridarna) samt ett par skruvar.

Annars lägger jag arbetslusten på att få dit intercooler, dump etc. och höja laddtrycket inför Eksjö....

Link to comment
Share on other sites

En liten tanke, bara: Vad är gjort med motorn? Med vassa kammar och/eller insug, extraktorrör mm avstämt för höga varv så är ju lite sådana här fenomen att räkna med.

Min V6:a är än så länge original, förutom extraktorör, konstant öppet på alla insug (normalt stängs de sex "högvarviga" insugen med kortare rör och annan kamprofil under 3250 rpm) och ett antal kg lättare svänghjul. Mappar jag mot lambda 1.0 så går den lite nervöst och bluddrar lite på tomgång och snällt pådrag, men fetar jag på lite så går den hur stabilt och fint som helst. Behöver iofs ändå lite högre tomgång än standard, men det är väntat med detta svänghjulet. Att insprutningen inte längre är sekventiell (som den tydligen är original) kan nog ha viss inverkan också.

Link to comment
Share on other sites

Det som Olofsson skriver om att kortare insugsrör kan ge lite bluddrig tomgång och men gå rent vid pådrag är väl inget generellt? Det måste väl bero på avstämning mot kamaxlar, mappning, grenrör etc. Annars skulle ju en hoj med insugsrörslängd typ 50mm stå och hoppa som en känguru på tomgång...

Jag kör med original standardkammar från 1800 124 SC, 15/55, 55/15 med standard (fasta) drev. Original grenrör med 2-1 adapter mot turbon.

Eftersom motorn går rent vid pådrag, förutom en och annan tupp då och då, så får det nog vara för den här säsongen. Får kolla upp "allt" vid bottendels-bytet i vinter.

Tack för alla tips.

Link to comment
Share on other sites

Nej, enbart kortare insug borde bara ge lite sämre fyllnadsgrad på låga varv - så man får öppna spjället lite mer för att kompensera. Problemet i mitt fall är väl mest att det blir lite för långsamt flöde när alla portar är öppna hela tiden. Det mesta går väl dessutom att kompensera för med insprutningen (feta på lite i mitt fall), så länge det inte handlar om riktigt extrema kamaxlar och sådant.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...