auditsq Posted August 20, 2008 Posted August 20, 2008 Hej vilka lbs tal brukar ni vana sevenägare välja för bakdämparens fjädrar.. såg att Caterham har 175lbs .. låter lite mjukt tycker jag ?? Quote
AlfaRonny Posted August 20, 2008 Posted August 20, 2008 Kör med 400 fram o 300 bak. Fast min väger ju 740 kg oxo. Hade 200 runt om tidigare och det var för mjukt i min bil. Quote
cealm Posted August 20, 2008 Posted August 20, 2008 Jag lät Sellholm Tuning i Köping tänka till på vad CealmSeven behöver för fjädrar. Vikt (skattevikt) 850kg. Sellholm föreslog progressiva fjädar bak med lindningarna 130 och 170 lb. Fram har jag 500 lb (oj hoppas jag minns rätt fram nu). Jag hade 200 lb först på bakfjädringen det var omöjligt att få det viktigaste att fungera dvs drop (utfjädring). Enligt Sellholm min 50 mm. Med 200 lb bak fick jag vara glad om jag lyckades med 25 mm drop. Dvs okörbart för mig. Med 50 drop och progressiva fjädrar är jag jättenöjd. Nästa bil, CealmSeven V8a, skall också ha progressiva fjädrar bak. Ref till en tidigare Trådlänk I den tråden i inlägg # 3 finns ytterligare trådlänkar som berör ämnet till del. Quote
Olofson Posted August 20, 2008 Posted August 20, 2008 Jag har 400 fram och 260 bak på min Westfield med widetrack-framvagn. (Det krävs alltså ca 30% hårdare fram p g a den ökade lutningen på stötdämparen.) Bilen väger ca 740 kg med gubbe och full tank, och har då ca 52% på bakaxeln. Känns som rena komfortfjädringen, och då har jag ändå ganska styva dämpare. (Inget gung; det bara fjädrar till och stannar upp.) Att det är mjukt bak är dock medvetet, då jag inte har någon diffbroms än. Har även krängningshämmare fram men inte bak, av samma anledning. Kan vara av samma anledning man kör så mjukt bak på Caterham... Med de vassare motoralternativen där kan jag tänka mig att man behöver både diffbroms och mjuk bakvagn för att få ner effekten i backen. Tänk dock på att hårdheten på fjädern ofta är något helt annat än man får på hjulen! Med stel bakaxel (även De Dion) har man ofta stötdämparna (och därmed fjädrarna) ganska rakt upp, varvid man får en utväxling nära 1:1 från hjul till fjäder. På en Westfield med delad bakaxel har man däremot en rejäl lutning på stötdämparen, vilket innebär att rörelsen växlas ner, och därmed måste man ha en bra bit hårdare fjädrar för samma fjäderkonstant på hjulet. Lutningen runt om på min är i storleksordningen 30°, vilket innebär att jag får ha ungefär dubbelt så hårda fjädrar som på en bil där stötdämparna sitter lodrätt. Quote
cealm Posted August 20, 2008 Posted August 20, 2008 Komplettering till inlägg #3. CealmSeven har stel bakaxel 1031 (utan diff) som varit monterad på en Volvo 740. Bakre dämparna sitter med några graders lutning framåt. Kanske 5 grader eller möjligen någon grad till. Quote
auditsq Posted August 21, 2008 Author Posted August 21, 2008 Jag lät Sellholm Tuning i Köping tänka till på vad CealmSeven behöver för fjädrar. Vikt (skattevikt) 850kg.Sellholm föreslog progressiva fjädar bak med lindningarna 130 och 170 lb. Fram har jag 500 lb (oj hoppas jag minns rätt fram nu). Jag hade 200 lb först på bakfjädringen det var omöjligt att få det viktigaste att fungera dvs drop (utfjädring). Enligt Sellholm min 50 mm. Med 200 lb bak fick jag vara glad om jag lyckades med 25 mm drop. Dvs okörbart för mig. Med 50 drop och progressiva fjädrar är jag jättenöjd. Nästa bil, CealmSeven V8a, skall också ha progressiva fjädrar bak. Ref till en tidigare Trådlänk I den tråden i inlägg # 3 finns ytterligare trådlänkar som berör ämnet till del. tusen allihop för svaren ..måste dock fråga lite mer angående "drop" är det samma som vi i crossvärlden kallar "häng" ? dvs det som bilen sjunker av egen vikt med förare i ? det verkar rimligt då att du med mjukare fjäder får mer drop (häng) ..är jag rätt ute.. och då är värdet 50mm intressant för då kan man ju justera en del av det med förspänning av fjädern..gärnas mer tips Quote
cealm Posted August 21, 2008 Posted August 21, 2008 För mig är Drop=när bilen står i ett "stabilt läge" med last, dvs förare, bränsle mm som bilen skall köras. Lyft sedan bilen till bakaxeln lättar och mät hur många millimeter som stötdämparna fjädrar ut. CealmSeven har 300 mm mellan centrum på över och under dämparfäste i "stabilt läge". När jag lyfter bilen så bakaxeln lättar från marken är det 350 mm c-c avständ = drop 50mm. I inlägg #121 och 122 finns "min metod att ställa drop beskriven, Länk Quote
auditsq Posted August 22, 2008 Author Posted August 22, 2008 För mig är Drop=när bilen står i ett "stabilt läge" med last, dvs förare, bränsle mm som bilen skall köras.Lyft sedan bilen till bakaxeln lättar och mät hur många millimeter som stötdämparna fjädrar ut. CealmSeven har 300 mm mellan centrum på över och under dämparfäste i "stabilt läge". När jag lyfter bilen så bakaxeln lättar från marken är det 350 mm c-c avständ = drop 50mm. I inlägg #121 och 122 finns "min metod att ställa drop beskriven, Länk tack för de klargörande svaren och länkarna Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.