Thomas Posted October 6, 2008 Posted October 6, 2008 otroligt vad grejor det finns till den motorn. vevaxlar.stakar 1600kubikskolvsatser. kammar trottelhus m.m.m.m. Quote
Triggerhappy Posted October 6, 2008 Author Posted October 6, 2008 Rotrexkompressor.....he he *drömmer* Quote
None Posted December 31, 2011 Posted December 31, 2011 Hej! Jag har lite funderingar kring torrsump Hur klarar sig motorn vid landsvägskörning med originalsmörjningen? Finns det några lösningarna där man behåller våtsumpen men gör om oljetråget för en ständig tillgång på olja? Quote
Guest micke r1 Posted January 2, 2012 Posted January 2, 2012 Går säkert o få till nåt (finns ju lite lösningar ) med lägre tråg o nån sving pick up. Men ska man åka gata så duger de gott med en r1 :notworthy: som alla vet funkar utan torrsump både på gata o bana. Dock går de inte lika fort,men betydligt fortare än dom flesta cec :515: Quote
Micael Posted January 3, 2012 Posted January 3, 2012 Ska du verkligen byta ut din välsjungande pinto? :) Quote
vedde Posted January 3, 2012 Posted January 3, 2012 Den lågvarvande knattrande h-vetet menar du? Jo nu blir det R1 för hela slanten, behöver lite yl i örat till sommaren. Jag blev ju hopplöst efter dig och Anders på Barkrby. /Fredrik Quote
chrilla Posted January 3, 2012 Posted January 3, 2012 Hej! Jag har lite funderingar kring torrsump Hur klarar sig motorn vid landsvägskörning med originalsmörjningen? Finns det några lösningarna där man behåller våtsumpen men gör om oljetråget för en ständig tillgång på olja? Har inga erfarenheter av R1an men jag tog efter en byggtråd jag hitta i England, verkar funka bra på ZX12an. Huvudsaken är väl att man har flera små kammare så att inte oljan skvalpar iväg när man svänger eller axar. På ZX12an gäller det ju att kapa tråget lite med, sticker ner ganska mycket annars. Quote
Siduna Posted January 29, 2012 Posted January 29, 2012 Både Nova och TTS har kommit igen med lite info...de har också upptäckt att packningarna är desamma och utgår ifrån att deras system skall funka...gissningar....man vet ju hur det brukar gå :blink: Betr anskaffning av nya busamotorn så finns det att köpa i USA via Ebay och yorkshire Engines i England. mellan 4700- 5400USD för motorpaketet + allt annat....frakt, MOMS å plocket... Värt att notera är att nya busan har inbyggd imobilizer så min plan är att skaffa en komplett kabelstam, nyckel och panel...tror det kan bli jäkligt meckigt att få ECU´n att vilja vara med utan ett fungerande orginal imobilizersystem. Nya busan har även lambdamätare vilket är bra...då den i viss mån blir självjusterande vad det gäller sprutet. :thumbsup: Även temp, barometer och insugstryck mäts. Hittade verkstadshandboken där typ 25% av boken handlade om elsystemet....hua! I nordamerika har de flesta japanska hojar ingen imobilizer, det är nått som är gällande i Europa (försäkringsbolagslobbyn?). Däremot så har nästan alla europeiska hojar det i nordamerika. Ett vettigt alternativ till torrsump är att använda en accusump. En bråkdel av kostnaden och dessutom har du oljetryck när motorn drar igång (om du öppnar accusumpen innan startmotorn drar). Om du öppnar accusumpen via en elventil kopplad till tändningen slipper du checklista á la jetflyg också... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.