Jump to content

Jic/an Earls/aeroquip/russel/speedflow/force-flow


Micael

Recommended Posts

Jag håller som bäst på att koppla in min oljekylare. Då kommer man ju tillslut fram till slangar och kopplingar.

Många hävdar att AN(och JIC)-kopplingar "is da shit". Dom menar att utseendet (blått och rött) är bara en trevlig biverkning. Det som är bra är att dom aldrig läcker samt att man kan använda dom hur många ggr som helst. Dessutom är dom lätta.

Det låter ju bra så här långt........förutom priset.

De delarna som jag behöver (4 kopplingar, slang och BSP-adaptrar) kostar om man tar dom från tex Speedflow i england ca 2200:- (Det verkar vara liknande priser på dom resterande tillverkarna också)

Om jag istället går till vår hovleverantör Hydroscand så kostar samma funktion 1100:- som vi dessutom har 50% rabatt på, vilket ger 550:-

Dessa kopplingar är ju vanliga maskinkopplingar så dom ser ju inte så coola ut och dom går inte att återanvända. Dom är säkert tyngre också.

Finns det några andra skäl att lägga 1700:- mer på slangarna för att få AN/JIC i blått och rött?

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att speciallimmet som beställes från USA till plåten runt bagageutrymmet inte fungerar på kopplingarna.

För ett PERFEKT resultat med kopplingarna skall det vara Isländkst fermenterat vitlim kokat på lagrade valhudar (fångade i nordatlanten under tidsperioden maj till september). Det bör inte ha varit molnigt då limmet kokas. Tror de går att specialbeställa från AKME (All Kinds of MErchandise) LTD i Peru.

Link to comment
Share on other sites

Bra svar!!! Jag höll på att glömma bort min oseriösa image....

Men för att bättra på det så var jag förbi hydroscand och köpte slang. Som vanligt var dom mycket hjälpsamma och trevliga. Nu börjar dom känna igen mig där........ Vet inte om det är bra eller dåligt.

Jag hade iofs konsulterat "Slangprinsen Jonte" innan. Så jag visste vad jag skulle ha.

Men det där limmet skulle jag vilja ta en sniff på.. :D

Det stora problemet med oljekylaren är att den måste sättas fast också. För att det skall hålla så funderar jag på.............

Använda ett Afrikanskt hundrep. Detta går bara att köpa om man köper minst 30.000 meter åt gången (Men det gör firman). Repet är av den klass som har blivit besudlat av den lokale och självutnämde schamanen i stammen. Det svåra med dessa rep är att under hela monteringen så måste en fryntig dansk kvinna utföra det tyska hoppet i pik. Dock behöver inte det ske i samma lokal utan kan göras på distans. Görs inte detta kommer repen att vrida sig fel och varvtiderna kommer att sjunka drastiskt.

Enligt insatta personer är "Prebens bad og leg" den bästa att utföra detta. Dock tycker jag att Preben och hanses anställda är lite dyra, så jag letar efter nått mer prisvärt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...