stigge Posted August 6, 2008 Share Posted August 6, 2008 Jag har antagligen ingen bra taktik för att söka info på nätet. Någon här som vet hur hårt pinjongmuttern på en volvobakaxel ska dras? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted August 6, 2008 Share Posted August 6, 2008 har du bokstaven S före serienummret på din axel ska du dra den med 180-200Nm har du inte bokstaven S före så ska du dra med 200-250Nm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted August 6, 2008 Author Share Posted August 6, 2008 Tackar! Nu har jag dragit lite på känn, men 200 låter som mer än man orkar dra när man ligger på golvet under bilen. Ska byta pinjongtätning i morgon om någon firma har en på hyllan. Lika bra att fixa det omedelbart, synd att jag inte upptäckte det innan axeln monterades i bilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted August 6, 2008 Share Posted August 6, 2008 ska du dra 200Nm med axeln i bilen liggande på golvet under så har du att göra..... Skaffa en riktigt stadig momentnyckel är mitt råd, den behöver dras sina Nm.... ska du dra 200Nm med momentnyckel i vanligt spärrskaft format (typ 350-400mm) så kommer det smaka skit i munnen innan du är uppe i rätt moment, men det är väl trångt under bilen kan jag tro..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted August 6, 2008 Author Share Posted August 6, 2008 Jag har en ganska lång nyckel och kan nog orka utan att det smakar brunt. I värsta fall får jag åka in på närmaste ok-mack och köra upp bilen på lyften - fast det bär emot kan jag lova. Det enda jag riktigt saknar i garaget är en lyft. Överst på vill-ha-listan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted August 7, 2008 Share Posted August 7, 2008 Hur långt kom du innan du märkte att pinjongen läckte? Jag hade av min av oklara skäl och då läckte all olja ur (luktar apa). Jag kommer bara ihåg att jag drog åt muttern utav h-e, eftersom den hade suttit ungefär så hårt när jag lossade den. Har kört lite sen dess, inte så att oljan blivit varm kanske, men några fullgasattacker. Än har det inte kommit en droppe vad jag vet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 23, 2009 Share Posted March 23, 2009 När jag monterade av kardanen från bakaxeln såg jag att det var lite olja mellan medbringarna på kardanen och bakaxeln. Kan det vara att pinjongmuttern är för löst dragen? Ska man bytan nån tätning bara för att bakaxelns medbringare varit bortmonterad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted March 23, 2009 Share Posted March 23, 2009 Dålig packbox läcker bara ut olja ur axeln och ut på marken, inte in mellan medbringarna... Olja i utrymmet mellan medbringarna kan bara komma via splines gänga så det låter märkligt i mina öron... En idé kan vara att lossa muttern, rengöra och lägga på lite loctite "medium" på mutterns kontaktytor och dra åt med rätt moment igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.