Borken Posted August 5, 2008 Share Posted August 5, 2008 Jag undrar hur tjocka plåtar ni har bakom huvudcylindern? Jag kör med en 2 mm plåt nu och jag uplever som om den flexar lite. Bromsarna känns allmänt svampiga! Jag kör med bromsvåg och inte allt för mycket utväxling på pedalen kanske 1:4-1:5 0.625" och 0.75" cylindrar. Sierra 2,9 ok i fram och vw ok i bak. Kan naturligtvis vara lite luft kvar också. /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 5, 2008 Share Posted August 5, 2008 (edited) CealmSeven har 4 mm al-plåt som är bultad innifrån mot ramrören. Dessutom finns det ett fyrkantrör som går hörnsnett och extra stöd till al-plåten. Även jag har bromsvåg. Det finns inte antydan till flex i konstruktionen som förmodligen kan anses något överdimensionerad. Från bromscylindrarna har jag sedan valt att ha stålomspunnen slang hela vägen till samtliga bromsok. Edited August 5, 2008 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted August 5, 2008 Share Posted August 5, 2008 Jag kör 2 mm:s plåt med förstärkningsveck. Bromsarna är allt annat än svampiga !! fastplat.pdf Jag har en fästplåt enligt skisss liggandes .... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted August 5, 2008 Author Share Posted August 5, 2008 Ok tack! Då räcker nog å lägga en förstärkning strax ovanför cyllarna. /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted August 5, 2008 Author Share Posted August 5, 2008 Fan då, saftade dit en 20*20 ovanför vilket gjorde att det inte går att se någon flex i plåten. Jag kan inte trampa cylindrarna i botten, men det känns inte helt stumt. Dessutom ser jag hur bromsslangarna fram vill räta ut sig, kan det vara där felexet sitter? det är helt vanliga nya semperit gummislangar. Jag luftade ännu mer och såg inte en enda bubbla. /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted August 5, 2008 Share Posted August 5, 2008 går att göra en förstärkning i "framkant" oxså.. svårt att förklara utan bild, men om du sätter ett plattjärn mellan bulthålen i cylindrarna brevid varandra så boxar man in cylindrarna vilket gör att plåten iaf inte kan flexa... :) hoppas du förstår vad jag menar... :P edit: såg nu att du antagligen kör med en enkel huvudcylinder å då hjälper detta dig inte.. :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted August 5, 2008 Author Share Posted August 5, 2008 Nope kör med bromsvåg. Jag funderadefaktiskt på att göra något liknande men det känns som om flexet sitter nån annanstans. Jag kan se huvudcylindrarna röra sig... /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted August 5, 2008 Share Posted August 5, 2008 Byt till stålomspunna slangar, det finns de som letat pedalflex i rallycrossbilar som visat sej vara "i slangarna" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted August 5, 2008 Share Posted August 5, 2008 Hydroscand har stålomspunna bromsslangar till bra pris !!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted August 5, 2008 Author Share Posted August 5, 2008 Nästan så jag tror att jag gör det, jag hade en svampig mc och den svampigheten låg i bromsslangen. Fan är det inte samma teflonliner i vanliga gummislangar? /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted August 5, 2008 Share Posted August 5, 2008 Du har rätt i att det inte är det stålomspunna som gör att en stålomspunnen är stummare, utan teflonslangen inuti. Men de gummislangar jag skurit upp är bara just gummi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.