Jump to content

Bromsflex

Borken

Recommended Posts

Jag undrar hur tjocka plåtar ni har bakom huvudcylindern? Jag kör med en 2 mm plåt nu och jag uplever som om den flexar lite.

Bromsarna känns allmänt svampiga! Jag kör med bromsvåg och inte allt för mycket utväxling på pedalen kanske 1:4-1:5 0.625" och 0.75" cylindrar. Sierra 2,9 ok i fram och vw ok i bak.

Kan naturligtvis vara lite luft kvar också.

/Janne

CealmSeven har 4 mm al-plåt som är bultad innifrån mot ramrören. Dessutom finns det ett fyrkantrör som går hörnsnett och extra stöd till al-plåten. Även jag har bromsvåg. Det finns inte antydan till flex i konstruktionen som förmodligen kan anses något överdimensionerad. Från bromscylindrarna har jag sedan valt att ha stålomspunnen slang hela vägen till samtliga bromsok.

Edited by cealm

Fan då, saftade dit en 20*20 ovanför vilket gjorde att det inte går att se någon flex i plåten.

Jag kan inte trampa cylindrarna i botten, men det känns inte helt stumt. Dessutom ser jag hur bromsslangarna fram vill räta ut sig, kan det vara där felexet sitter? det är helt vanliga nya semperit gummislangar. Jag luftade ännu mer och såg inte en enda bubbla.

/Janne

går att göra en förstärkning i "framkant" oxså..

svårt att förklara utan bild, men om du sätter ett plattjärn mellan bulthålen i cylindrarna brevid varandra så boxar man in cylindrarna vilket gör att plåten iaf inte kan flexa... :)

hoppas du förstår vad jag menar... :P

edit: såg nu att du antagligen kör med en enkel huvudcylinder å då hjälper detta dig inte.. :(

Nope kör med bromsvåg. Jag funderadefaktiskt på att göra något liknande men det känns som om flexet sitter nån annanstans. Jag kan se huvudcylindrarna röra sig...

/Janne

Nästan så jag tror att jag gör det, jag hade en svampig mc och den svampigheten låg i bromsslangen.

Fan är det inte samma teflonliner i vanliga gummislangar?

/Janne