Jump to content

Etanol Till Vanliga Webrar?


Recommended Posts

Tjena!

Har i min bil en Pinto som går ganska mycket för fett och jag har inte fått tummen ur att justera detta ännu.

Då det är dags att ta tag i detta så började jag fundera på om det inte var möjligt att tanka i E85 istället(som generellt kräver lite fetare blandning).

Är det någon som har erfarenhet av att köra E85 i en vanlig Pinto med Weberförgasare?

En del jag talat med säger att det bara är att köra på men tyvärr har jag ingen egen erfarenhet och det blir ju jag som får laga skroten om den pajjar.

Hur klarar sig förgasaren? Resten av motorn?

Erfarenhet någon?

Link to comment
Share on other sites

Slangar och o-ringar kan ta stryk men annars är det nog inget problem. Kör med 40% E85 i min Bmw 525:a (-94) utan problem men när jag körde E85 i en gammal Golf så svällde O-ringen i soppapumpen så det blev ett läckage. (Biltemapump) Idag så är väl dom flesta packningmaterial etanolklassade men det är nog troligast att det är där som det kan bli problem. Verkar som om förbrukningen börjar öka nånstans mellan 25-50% E85. Men det finns pengar att spara med lagom mycket etanol. Eller hästar att tjäna om du höjer kompet och kör på ren E85 men då måste du förmodligen bestycka om ändå.

Link to comment
Share on other sites

ja kör brukshäcken på 50%-50% E85 å 95 oktan å ja märker lite effektförlust i mellanregistret, men när VTEC slår i så försvinner det..

Jag antar att ECUn pumpar på med mer soppa då..

fascinerande nog kommer ja längre på 50-50 blandningen än på ren 95 oktan... :banana:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag har börjat köra min bruks Audi 100 2.8 -92 med 50- 50 och den går som ett skott, har märkt mycket effekthöjning men ingen förlust i distans på samma bränslemängd. Bra och billigt.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...