tobbus Posted July 14, 2008 Share Posted July 14, 2008 (edited) Satt och läste lite om bakaxlar mm. Jag hittade en i mitt tycke intressant version av "4-bar" till bakaxeln. min fundering var hur den funkar i "verkligheten", och om det finns något gör att man bör undvika denna. Tror att de kallade den för en triangulerad 4-bar. Fick med mig en bild från nätet som kanske ger lite mer klarhet... :) Fördelen med detta är som jag ser det att den tar mindre plats, och att man "slipper" panhard-staget, då detta så att säga blir inbyggt i konstruktionen. Funderade även på om man inte skulle kunna göra de "triangulerade" stagen justerbara om man ville genom att mitt på vardera staget kapa staget och gänga dem, och kopplade samman dem med en gängad hylsa. Har för mig att någon här på forumet gjorde en liknande grej på sitt panhard-stag hyffsat nyligen. Tanken var att man eventuellt skulle kunna vid behov justera bakaxelns position. Vet inte om det EGENTLIGEN är nödvändigt men men... det är alltid kul med problemlösning, även om det kanske inte alltid finns ett problem att lösa... :) Men vad tror ni om 4-bar konstruktionen? är det något som är fungerande? med eller utan justerbara stag... Edited July 15, 2008 by tobbus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted July 15, 2008 Share Posted July 15, 2008 nytt försök med bilden tack.... jag ser ingenting Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 15, 2008 Share Posted July 15, 2008 (edited) Av någon anledning laddar inte bilden i ditt inlägg men då blir det mer plats för att gissa. Det bilden skall visa kan vara samma typ som jag har på CealmSeven, dvs ena fyrlänken går framåt medan andra fyrlänken går framåt och in mot kardantunneln. Då slipper du panhardstag. I SFRO boken upplaga 8 sid 73 spalt 2 och 3 finns ett antal exempel på upphängningar av bakaxeln. Den jag tror du beskriver är variant f. Det som skiljer är att stagen går från bakaxelklump och utåt i SFRO boken istället för från hjulnaven och inåt. Det är nog lättare att bygga från hjulnaven och inåt mot kardantunneln. Det borde i alla fall vara enklare att svetsa erforderliga fästen. Tror jag skall väl tilläggas. Upptäckte även SFRO boken sid 74 spalt 3 och bild uppifrån med 4-länk innefrån och ut, dvs tvärtom CealmSeven. --"triangulerade" stagen justerbara -- Ja de är justerbara ´med en uniball vid kardantunnelfästet. Med den ställer jag lätt bakaxelns medbringare så den är exakt i samma vertikalplan som motorns medbringare. Bild på CealmSevens bakdel som kan ge dig en hint om hur den är byggd. Vill du ha någon bild till skicka ett PM med din ebrevadress. Edited July 15, 2008 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted July 15, 2008 Share Posted July 15, 2008 Det där är en K-upphängnings princip.. Det funkar kanon ! Det har jag på min sjua, och därmed inget panhardstag.... Undre K-stagsinfästningarna i ramen sitter i stegar så man kan justera chassie reaktionen t.ex. vid start. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted July 15, 2008 Share Posted July 15, 2008 Arrowsmith: Hur räknade du på din lösning? Höftade du eller??? Iom de olika länga övre och undre länkarna borde det väl vara lite lurigt att räkna fram roll-center osv?? Ngn regel gällande förhållandet i längd mellan övre/undre länkar? Har själva lurat lite på denna bakvagn iom att man får fram tanken ngn decimeter och kan bygga en större tank som inte ändrar balansen i bilen lika mycket beroende på tom/full tank. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 15, 2008 Share Posted July 15, 2008 Ford Taunus 70-tal har ett sådant. man får väl lita pinjongvinkling vid krängning/fjädring och det behöver inte vara negativt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted July 15, 2008 Share Posted July 15, 2008 Nu får jag väl säga till mitt försvar att det är 5 år sedan jag höll på med de undre k-stagen sist..... Men jag tror att det var en hel del höftande och hissande upp o ner med domkraft utan coilovers på plats som gjorde att det blev som det blev tillslut. Fjädringsvägen bak i min sjua är väl sisådär 20-30mm utan för mycket tjälskott i vägen så jag tror inte det händer så mycket i geometrin under de vanliga förutsättningarna iallafall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.