tobbus Posted June 16, 2008 Share Posted June 16, 2008 Hej Är grymt ny i forumet, första inlägget någonsin. Har funderingar på att börja bygga en Locost, men är lite fundersam på vilken Donorcar man ska välja. Det som jag funderar på är att de flesta ritningar jag hittat utgår från Sierra eller Scorpio eller dylikt. Då jag är lite patriotisk av mig, och då dessa finns i överflöd på skroten o blocket billigt, vill jag funderar jag på att utgå från en Volvo av något slag. Vilka modeller har bra axlar, tänker främst på bakaxeln men även framaxeln är tänkt att ta från samma bil. ... och fråga 2 Hur mycket, om man behöver det behöver man kompensera i bredd när man konstruerar chassiet? Som sagt verkar de flesta engelsmän bygga på Sierra, och de är de som har lagt ut mest ritningar vad jag sett. Jag har kollat på att bygga en McSorley 7+4... vilka är vettiga "mått" på en sådan förare? Är själv 173cm och väger runt 90 kg... vet inte om jag istället ska välja att bygga "by-the-book" istället. Tack på förhand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted June 16, 2008 Share Posted June 16, 2008 Hej och Välkommen till bilbyggandet. Vintrosa (Örebro) och Arboga är inte långt emellan, 6 mil kanske. Jag hittade ditt telefonnummer på Eniro. Vi hörs av. Pesonligen gillar jag alla Sevenbilar men tycker extra mycket om Volvo eller V8a bestyckade Sevenbilar. Min bil, CealmSeven, har en Volvo B230 motor. Jag har börjat på en ny CealmSeven med V8a. Kanske du vill gå upp 4 cylindrar till V8a? Då kan vi använda samma CAD-ritning. Grunden är en kombination av McSorley 7:42 och 7:442. V8a Seven CealmSeven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted June 17, 2008 Share Posted June 17, 2008 (edited) Ska man bygga på volvo så e väl en 740 med M47-låda bästa alternativet. Eller en 940 med M90. Spisen får man ta från ngn annan bil i 740-fallet, ifall man inte nöjer sig med en B230F. Som kanske är bekant så kom B234 och FT med M46 + OD. Alla 740/940 har 1031/1041 bakaxel dvs. den starkare axeln.. inte för att det spelar så jättestor roll på en sjua iofs.. De bilar som har M47 har en utväxling på bakaxeln som passar ihop med M47-lådan. Väljer man att köra 4-växlat med tex. en 262CR-låda från en 240GT så kan man kanske tänka sig att kolla på en bakaxel från en 760 före 87... de har en utväxling som passar CR-lådan och gör att ettan inte blir heltmeningslös och man får en vettig toppfart. Vill minnas att teoretisk toppfart vid 6500 RPM blir ca. 260km/h med M47/axel från samma bil och 240km/h med 262CR/760 automat-axel. M90 motsvarar M47 i utväxling men är lite starkare (inte mycket om man inte byter drevsats) och väger betydligt mer och är rejält större och dyrare. Motoralternativ till B230F är väl främst B230FK och B23E. FK:n då den ger 136hk på pappret och därmed registrerbar i en lätt bil som en sjua samtidigt lätt skräms upp i 200hk+. B23E för att den är en bra bas att bygga sugtrimmat på, särskilt om man får tag på en med M-stakar och 405-topp. B234F ger lite mycket effekt i originalskick och väger dessutom en hel del mer, är dyrare och svårare att trimma, sämre hållbarhet och (om man ska tro viktigpettrarna) inte redo att lämna lika mycket pulver som en vältrimmad B23E. Framspindlar ska vara 140/164 av senare snitt, dvs 1970 och framåt (Cealm rättade mig från -71 till 70 där) för 140.. 164 är väl samma utförande alla årsmodeller har jag för mig. Själv lutar jag mot spindlar från 850, 1995 och senare då dessa ger mindre styrradie, enligt vad kunnat räkna fram, och har fetare bromsar och skivor tillgängliga att bara bulta på vid behov. Bromsar bak är ngt jag funderat en hel del på då de som sitter på axeln verkar väl små i förhållande till frambromsarna... donatorbilarna har ju en helt annan viktfördelning och betydligt högre tyngdpunkt; dvs en sjua kan ta betydlligt mer broms bak jämfört med en standardbil! Lurar själv på en lämplig ok/skiv-kombo för bakaxeln... idéer som passar bolt-on mottages tacksamt! :D Styrväxeln KAN man knycka från donatorn men jag skulle försöka byta den mot ngt annat på skroten om det gick. Själv lutar jag mot en quick ratio escort-växel. De kan köpas nya/renoverade från england för ett par tusingar. Volvos icke-servo-växlar är nog väl veviga. Mina egna planer ligger mot att bygga med B230F/M47 från början och bygga en vass B23E allt eftersom jag kommer över grejor till rätt pris. Toppar passar ju rätt på så första steget blir väl en välportad 531:a eller 405:a planad ca 3mm, med het kam och stora ventiler och ventilfjädrar som klarar lite varv (7500RPM+). Den kan man köra ovanpå B230F-bottendelen (jag har en 93:a som är den starkare 230-varianten) och sedan kan man hysta på den samma på en B23E bottendel som balanserats/viktats och kanske försetts med 2,5-lters vev etc. när man fått ihop en sådan. Mao man kan ta kostaderna i steg och ta de fördelar man får då. Jag kommer nog ha kvar original grenrör tills dess det blir ny topp då M-kam/oportad topp tom nog kan gå sämre med extraktorsystem. Trim-kammen ska förhoppningsvis kunna specialslipas för bränslet... annars frå det bli ngn färdig kam med mycket lyft och haltmycket duration samt ställbart drev. Soppan skickas in i motorn med MegaSquirt och det får även ta hand om tändningen. Med tiden ska det nog bli wasted spark och MSD-delar till tändningen. Soppa blir E85, därav den höga kompressionen = extrahästar. :) Och ja just det.... baffling av tråget eller ännu hellre torrsump är nog av nöden på en sjua. Det blir ju lite mer g-krafter än i familje-containern. Finns ju de som råkat ut för skurna ramlager i samband med bankörning ett par gånger om. ;) Detta var mina tankar... folk e välkomna att rätta om jag sölat te det. :D Edited June 17, 2008 by ezroller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 17, 2008 Share Posted June 17, 2008 hej och välkommen tobbus! kan väl bara lägga till att m90:lådan är grymt mycket skönare växelläge på än ex m47:an, dock så är den betydligt mycket större också, märkte jag när jag skohornade ner min mellan ramrören,så det blev till att bredda en del, sen så e ju m47 nästan gratis idag, m90 kan kosta nån tusing om man har tur bara att ta den man gillar bäst alltså. B) sen så är mina mått 193 på längden och cirkus 90 kg, bygger på milt modifierad BeLo ram. vi får väl se hur mycket av mig som sticker upp :rolleyes: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted June 17, 2008 Share Posted June 17, 2008 (edited) Ska du bygga med volvo grejer så har jag skrivit en del om det på min hemsida när jag byggde... Länk Edited June 17, 2008 by Arrowsmith Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tobbus Posted June 17, 2008 Author Share Posted June 17, 2008 Ska du bygga med volvo grejer så har jag skrivit en del om det på min hemsida när jag byggde...Länk Ska helt ärligt säga att det var din sida som fick mig att börja intressera mig för ett Locost-projekt... :) så jodå, den har jag lusläst ett flertal gånger igenom, gillar framför allt att det är så extremt mycke bilder, så det är lätt att hänga med på vad det gör... :) Jag har efter ett telefonsamtal med Cealm idag blivit än mer övertygad om att Volvo är mitt val till största delen. Men iom att jag inte hade möjlighet att skriva ner allt medans vi pratade så tänkte jag att jag listar vad jag kommer ihåg så får folk rätta mig om jag fått nått om bakfoten. För ett bra o enkelt bygga ska man använda följande: * Spindlar från Volvo 140 bak och 240 fram * Styrled från Volvo 850 * Bromsok Volvo 740ABS om jag hittar något med ventilerade skivor, (oken kan behöva fräsas lite för att passa) * Rattväxel funkar med vilken Volvo 240/740 som helst, men gärna en högre utväxlad om man ändå hittar någon * Vilken volvospis som helst men man bör hålla koll på vikt vs. effekt för att inte få problem med besiktning * M47 eller M90 växellåda * Volvo 240 bakaxel med eller utan diff... :) Är det något jag har glömt? Typ massvis antagligen... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted June 17, 2008 Share Posted June 17, 2008 Gjorde några justering i "protokollet" i föregående inlägg från vårt samtal. * Spindlar från Volvo 140 bak och 240 fram: Skall vara Volvo 140 framspindel (den kraftigare -70 och yngre) * Styrled från Volvo 850 * Bromsok Volvo 740ABS : Skall vara Volvo 240 ABS , (oken behöver fräsas cirka 4,5 mm för att passa, helst nya ok) * Rattväxel funkar med vilken Volvo 240/740 som helst, Skall vara Volvo 240 eller annan lämplig men gärna en högre utväxlad om man ändå hittar någon * Vilken volvospis som helst men man ska hålla koll på vikt vs. effekt för att inte få problem med besiktning * M47 eller M90 växellåda * Volvo 240 bakaxel med eller utan diff... Skall vara Volvo 740 om man vill ha det breda chassiet dvs cirka 1160 mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin A Posted June 17, 2008 Share Posted June 17, 2008 Hej Tobbus! Välkommen till forumet. Jag bygger en Estfield i Mullhyttan så du får gärna titta förbi om du vill ha lite tips och inspiration inför bygget. Är nästan klar med bilen så jag kan ju dela med mig av alla mina misstag så slipper du göra om dom. MVH Martin A. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alverby Posted June 19, 2008 Share Posted June 19, 2008 (edited) Jag har 1425 mm spårvidd bak. Fälgar med 45 mm offsett/et. (Totalbredd 1665 mm utan skärmar) Lite tips: 340/360 styrväxel, funkar kanon. Skippa 240 axeln. Blir trångt vid oken och bärarmsinfästningen. 740 / 940 axel och fälgar med 45 mm offsett/et (typ 850/x70 mm). Även om du bygger bokram. M 46 växellåda om du tänker bygga bokram, smalaste volvo lådan = gott om fot och benutrymme. Om du vill ha turbo så besiktiga med turbo block. Liten inspirationsbild på mitt bygge. (Bilden tagen på Tjolöholm classic 2008) Har byggt på bokramen och med delarna åvan. (Polaren på 2m får bra plats på längden i mitt chassi.) Enligt förståsig påare skulle inte det gå att bygga min bil. :racesmile: Edited June 19, 2008 by Alverby Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tobbus Posted June 19, 2008 Author Share Posted June 19, 2008 Skippa 240 axeln. Blir trångt vid oken och bärarmsinfästningen. 740 / 940 axel och fälgar med 45 mm offsett/et (typ 850/x70 mm). Två frågor på denna: * Hur mycket bredare är 740/940 axeln än 240 axeln? * Beteckning? Är den diffad eller inte? Och hur mycket tyngre än 240-axeln är den? Vikt c:a på axeln? M 46 växellåda om du tänker bygga bokram, smalaste volvo lådan = gott om fot och benutrymme. Vad är skillnaden mellan dessa lådor utom måtten? Antar att det finns en skillnad iom att alla säger åt en att bygga med M47 istället. Finns det några uppenbara nackdelar med M46:an? Annars är det ju inte en dum idé att spara lite på utrymmet i "cockpit", kommer visserligen ev. bygga McSorley+4 men man vet aldrig vem som kommer att sitta på passagerarplats, har några storvuxna vänner så några extra cm är kanske inte så dumt. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted June 20, 2008 Share Posted June 20, 2008 (edited) Kort förklaring av M45-46-47 (midsommarafton och dåligt med tid att sitta här) M45 4vxl utvx. 1:1 på 4:an std. Bra stryktålig stabil låda redan som std. med gjutjärnshus. Inte speciellt bred och ganska kort låda i måtten. M46 är i grunden samma låda som M45 fast med elektrisk överväxel monterad bakom det vanliga växellådshuset. 1:1 på 4:an och 0,79:1 (tror jag det är) på 5:an. Finns med två olika utg. axlar till överväxeln. Den klenare av dom har en förmåga att gå av vid lite högre effekter. Den kraftigare håller bättre och min erfarenhet säger iallafall att oftast släpper överväxelns lameller innan den axeln ger sej. Ganska stabil låda om du får tag i en med "rätt" axel. Inte bredare än en M45 men betydligt längre och tung. (Den övre lådan på bilden är en BW T-5 från en jänkare) M47 är även den i grunden en M45 låda men med en 5:e växel i ett separat hus monterat i bakre gaveln på det ordinarie växellådshuset. 1:1 på 4:an och 0,82:1 på 5:an. M47 har både för och nackdelar..... Nackdelen är att konstruktionen innebär att lägsta energiförlusten genom lådan inte är på högsta växeln som brukligt, utan istället på 4:an. Då går kraften endast rakt igenom övre axel som på M45 & 46. På 5:an går kraften istället ner genom bottenstocken ut i bakre huset och upp igen genom 5:ans drevsats och sedan ut...... Inte så bra.... M47 har även en tendens att vid höga effekter trycka sönder en "lagerhållare" till bottenstocken, ett problem det dock finns bra lösningar på. Fördelar med M47 är att den är lätt att hitta billig att köpa och även är lätt att hitta med växellådshus i aluminium vilket sparar en del vikt. Man får alltså den 5:e växeln "i en mindre förpacknig" än med M46 och slipper den elektriska biten, men det elektriska är enkelt och ska inte behöva vara en anledning att välja bort M46 lådan. M47 är en Bra stabil låda som tål något mindre moment när den har alu hus jämfört med gjutjärnsversionen (betydelselöst i en så lätt bil som en sjua). Lika bred som de andra men ganska kort låda, något lite längre än en M45:a. Edited June 20, 2008 by Arrowsmith Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Siddus Posted September 21, 2014 Share Posted September 21, 2014 Gjorde några justering i "protokollet" i föregående inlägg från vårt samtal. * Spindlar från Volvo 140 bak och 240 fram: Skall vara Volvo 140 framspindel (den kraftigare -70 och yngre) * Styrled från Volvo 850 * Bromsok Volvo 740ABS : Skall vara Volvo 240 ABS , (oken behöver fräsas cirka 4,5 mm för att passa, helst nya ok) * Rattväxel funkar med vilken Volvo 240/740 som helst, Skall vara Volvo 240 eller annan lämplig men gärna en högre utväxlad om man ändå hittar någon * Vilken volvospis som helst men man ska hålla koll på vikt vs. effekt för att inte få problem med besiktning * M47 eller M90 växellåda * Volvo 240 bakaxel med eller utan diff... Skall vara Volvo 740 om man vill ha det breda chassiet dvs cirka 1160 mm En liten fråga bara, ser att du skriver Volvo 240 ABS så jag undrar, vad skiljer mellan vanliga 240 ok och 240 ABS ok ??? Förrutom då förstås ABS-delen, jag har för mig att alla 240 ok har 4 kolvar så vad mer skiljer ?? Också undrar jag om någon vet hur man bygger om Volvo 240 ok till "enkelslang" istället för att dem har dubbla anslutningar ?? mvh Siddus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 21, 2014 Share Posted September 21, 2014 ABS oken är enkelslang från början. Vill du bygga om så gå in på Kilkennys byggtråd så ser du hur man kan göra en snygg enkelslang av dubbelslang utan att behöva borra oken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Siddus Posted September 21, 2014 Share Posted September 21, 2014 ABS oken är enkelslang från början. Vill du bygga om så gå in på Kilkennys byggtråd så ser du hur man kan göra en snygg enkelslang av dubbelslang utan att behöva borra oken. ok, får leta efter ABS ok.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.