Antas Posted June 15, 2008 Posted June 15, 2008 Denna information kan tyckas elementär för alla ni duktiga bilbyggare men för oss har det varit en mycket intressant söndag trots att hustrun/mamman idag fyller 60-år. Sonen och jag har köpt en bredbandslambda och gjort våra första mätexperiment på "lill-skorven", dvs hans Daihatsu (3-cyl med turbo). Mätningarna fungerade perfekt! Att bränsleförbrukningen var hög (0,8) fick sin förklaring, den går för fett. Förgasaren måste ombestyckas, enda problemet är att det tycks omöjligt att få tag i mindre munstycken. Någon som vet vem som har dylika guldklimpar? Nästa mätobjekt är "järnhästen", Intruder 1400. Ska göra nya främre avgasrör till den och svetsa fast muttrar i dem för att fästa mätsonden. Tror att det är ett enkelt och effektivt sätt att mäta rätt kombinationer av bestyckning, ljuddämpare och luftfilter. Nästa investering ("onödig leksak" enl hustrun/mamman) är ett tillbehör för mätning av varvtal vid olika lambdavärden. Får väl "smygköpa" den och hoppas att hon inget märker. Vad har detta med bilbyggeriet att göra? Jo, vi kanske byter till något annat intressant motorobjekt, vi har Ford 2,9 V6 fn, och då måste vi förhoppningsvis mäta och optimera objektet. Moderna män kräva dessa leksaker! Quote
Thomas Posted June 15, 2008 Posted June 15, 2008 ang. munstyckena så skriver du inte vad det är för fabrikat på förgasarna. är det japanska så finns det nog från japs Mc med samma gänga. är det Weber så finns Misab och KG trimning som exempel Quote
Antas Posted June 15, 2008 Author Posted June 15, 2008 Har rådfrågat sonen och han säger att fabrikatet på förgasaren är Aisan (tror att det stavas så). Intressant om det skulle finnas mc-munstycken! Sonen påstår även att det inte går att få tag på originalmunstycken till dessa förgasare. Quote
Arrowsmith Posted June 15, 2008 Posted June 15, 2008 Nu vet jag inte hur din förgasare ser ut eller modell iofs. Men tanken slår ju mej att den säkerligen var "rätt" bestyckad från fabrik och är det då någon som bytt munstycke sedan den kom i bruk??? Det är väl inte så vanligt att man gör på en gammal Daihatsu.... Jag visste inte ens att Daihatsu körde med förgasare & turbo i kombination, det låter inte som ett japanskt förstahandsval precis... Har någon bestyckat om den för att sedan höja laddtrycket och undvika några potentiella spikningar?? Jag hade nog börjat med att kolla så inte choken hänger på eller kolla slitage på eventuell trottelnål om det finns en sådan..... Quote
Antas Posted June 16, 2008 Author Posted June 16, 2008 (edited) Tack för tipsen! Vi har en reservförgasare som vi ska prova. Bilen var billig i anskaffning och vi har ingen aning om någon raketforskare har mixtrat med munstyckena. Förgasaren är mycket komplicerad med massor av slangar som vi har bytt samtliga. När man lusläser instruktionerna till lambdamätaren står det att motorn ger bäst (högsta) effekt vid lambdavärde 0,8-0,9 vilket också var ungefär det värde (0,7-0,85) vi fick när vi "stod på". På tomgång håller sej värdet omkring 1. Sonen hade en idé om att byta avgasröret till grövre dimension för att få lägre mottryck. Tanken var att det då skulle ge större luftgenomströmning och därmed mera "spädning" av bränsle/luftblandningen. Vi provade även att köra utan luftfilter, tanken var att det borde underlätta "andningen", men det gav ingen påverkan på lambdavärdet. Det vore trist om motorn är "normal" nu när vi har experimentutrustning. Jaja, man får väl ta det som en man! Edited June 16, 2008 by Antas Quote
Borken Posted June 16, 2008 Posted June 16, 2008 Annars kan man ju alltid köra fulknepet med löda & borra munstycket /Janne Quote
Antas Posted June 16, 2008 Author Posted June 16, 2008 Hmm....vi tycker nog att det är ett finknep! Har haft vissa tankar på att försöka få tag ett någorlunda likt munstycke och be grannen borra hålet i svarven. Vi har ju två förgasare att experimentera med och kul är det! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.