Jump to content

Megasquirt Och Varvräknare


Zyxx

Recommended Posts

Ska koppla in varvräknare och hittar inte var jag ska montera in den

Kör med Megasquirt V3 + Edis och har hör att det ev ska gå att koppla in singnalen till Edis modulen på Pin 2

kan detta vara en lösning på det hela ?

Mätaren som jag har är VDO Elektronisk varvräknare.

montvarv52.gif

Link to comment
Share on other sites

Hej

Du kan koppa in varvräknaren på 4 sätt

1. Pine 2 på EDIS IDM (diagnostic signal to ECU)

2. Pine 11 på EDIS CTO (clean tach out)

3. På megasquirten

4. Via 3 dioder till tändspole anslutningarna (inte något bra sätt se det som en nödlösning)

När jag kopplade in min provade jag alla 4 och fick det inte att fungera bra sen hittade jag att det var fel på den nya varvräknaren nu kör jag med den kopplad till Megasquirten.

Mitt förslag är att börja med att prova pine 11 på Edisen om den finns (Det är inte alla Edis som har pine 11) som två hade jag provat pine 2 på Edisen där efter till Megasqurten och sist med dioder till tändspolen.

Lycka till

//Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Jag har kopplat till pin 2 (tror jag, det är i alla fall en som sitter näst längst ut i ena ändan av kontakten) men varvräknaren verkar ha börjat gå på lugnande mediciner. Den är väldigt slö i reaktionen jämfört med den ordinära fördelartändingen som gav signal tidigare.

Nu är det inget som håller mig vaken om nätterna, jag tittar nästan aldrig på mätaren ändå.

Har inte ens kollat om det finns varvräknarutgång på mitt MS, eller om jag kan koppla någon av de lediga trådarna. Får väl bli sån där extrakod i värsta fall om den erbjuder trevlig utsignal. Eller så blir det diodvarianten någon gång.

Link to comment
Share on other sites

Som info. (Inget alternativ för dig kanske, Zyxx) Jag löste problemet på följande sätt:

Jag har varvräknare och H-mätare från Porsche 924. Snygga rejsiga så jag vill gärna behålla de. Varvräknar´n gick bara mot en vanlig tändspole eller nå´t, INTE mot EDIS-signal eller MS-signal.

Så till slut tog jag helt enkelt en varvräknare från en Mondeo, den varianten som går runt från kl. 7 till kl. 17, för att kunna använda origialsignalen från Edis. Tog ut inkromet och stoppade in det i porschevarvräknar-huset.

Funkar klockrent.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...