Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hoppla, brustet ringland.....

Man kan tro du åker överladdat numera när man ser det...

Har du någon gissning eller vetskap om varför det hänt?

Posted

Nä, inget överladd. Men väl N/A och full attack :)

Min teori är att jag har kört lite för magert alt är det lite för hög tändning. Toppen är planad så det är bra med komp i den.

Det gick som satan innan den skar.

Posted

Det blir så där när man skall försöka hänga på en Bec :P

Jag lider med dig, ibland är man inne i ett stim (tyvärr tråkigt stim) :console:

Posted

det är en typisk högvarvspikning som knäckt den.

antingen för hög tändning eller för högt kompressionsförhållande till det bränsle du kört på.

titta på sidan av kolven. den ser blästrad ut och det blir så av spikningar.

kolla upp alla kolvar.

Posted (edited)

har 12:1 i komp. Så det borde funka med 98 oktan.

Tror att jag ska ställa ner tändningen och öka på soppan. Den gick lite magert enligt lambdan

Har införskaffat en annan motor. Det är det oms är tjusningen med zetec att det finns motorer överallt. Hittade en för 2000:- (på pall)

Förutom spikningarna så fick jag ytterligare ett vevlager ras. Samma som hände i finland förra året. För att råda bot på det har jag nu beställt ett riktigt tråg från scholar engine samt ARP-bultar till stakarna.

Vidare har jag beställ en oljekylare för att få upp oljevolymen ytterligare.

Sen ska den upp på rullande landsvägen. :)

Det som är lite läskigt är att jag nu kan skruva ihop en zetec med förbunda ögon.

Edited by Micael
  • 2 weeks later...
Posted

Nu är tredje motorn på plats. :)

Tog en sväng i går, Den går som ett lass sk*t. :(

Får vi se hur länge denna håller

Posted
Nu är tredje motorn på plats. :)

Tog en sväng i går, Den går som ett lass sk*t. :(

Får vi se hur länge denna håller

mantorp på lördag? slc

wankel seven

Posted

Intressant......

Ska fundera på det. Om jag kör ras nu så hinner jag ju fixa till den till finland :)

Posted
Förutom spikningarna så fick jag ytterligare ett vevlager ras. Samma som hände i finland förra året. För att råda bot på det har jag nu beställt ett riktigt tråg från scholar engine samt ARP-bultar till stakarna.

Vidare har jag beställ en oljekylare för att få upp oljevolymen ytterligare.

Jag litar inte på min motors (Duratec V6) sump, eller förmågan att få ner oljan från topparna på höga varv (båda ganska välkända problem med denna motorn) - så jag hängde på en Accusump direkt. Tanken är att jag ska hålla koll på hur denna arbetar, och bygga vidare sedan utifrån det. Smidigare med en orange varningslampa än skurna vevlager, tänkte jag. ;)

Det som är lite läskigt är att jag nu kan skruva ihop en zetec med förbunda ögon.

Låter lite bekant... :D

(Hade diverse andra problem innan jag ens fått ut bilh-etet på vägen - men nu verkar allt vara löst iaf! :))

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...