Micael Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 Hoppla, brustet ringland..... Man kan tro du åker överladdat numera när man ser det... Har du någon gissning eller vetskap om varför det hänt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted May 26, 2008 Author Share Posted May 26, 2008 Nä, inget överladd. Men väl N/A och full attack :) Min teori är att jag har kört lite för magert alt är det lite för hög tändning. Toppen är planad så det är bra med komp i den. Det gick som satan innan den skar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Lundblad Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 Hej Vad har du för max tändning? Är det en Zetec 1800? //Kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 Det blir så där när man skall försöka hänga på en Bec :P Jag lider med dig, ibland är man inne i ett stim (tyvärr tråkigt stim) :console: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 26, 2008 Share Posted May 26, 2008 det är en typisk högvarvspikning som knäckt den. antingen för hög tändning eller för högt kompressionsförhållande till det bränsle du kört på. titta på sidan av kolven. den ser blästrad ut och det blir så av spikningar. kolla upp alla kolvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted May 26, 2008 Author Share Posted May 26, 2008 (edited) har 12:1 i komp. Så det borde funka med 98 oktan. Tror att jag ska ställa ner tändningen och öka på soppan. Den gick lite magert enligt lambdan Har införskaffat en annan motor. Det är det oms är tjusningen med zetec att det finns motorer överallt. Hittade en för 2000:- (på pall) Förutom spikningarna så fick jag ytterligare ett vevlager ras. Samma som hände i finland förra året. För att råda bot på det har jag nu beställt ett riktigt tråg från scholar engine samt ARP-bultar till stakarna. Vidare har jag beställ en oljekylare för att få upp oljevolymen ytterligare. Sen ska den upp på rullande landsvägen. :) Det som är lite läskigt är att jag nu kan skruva ihop en zetec med förbunda ögon. Edited May 26, 2008 by Micael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted June 8, 2008 Author Share Posted June 8, 2008 Nu är tredje motorn på plats. :) Tog en sväng i går, Den går som ett lass sk*t. :( Får vi se hur länge denna håller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
christer Posted June 8, 2008 Share Posted June 8, 2008 Nu är tredje motorn på plats. :)Tog en sväng i går, Den går som ett lass sk*t. :( Får vi se hur länge denna håller mantorp på lördag? slc wankel seven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted June 8, 2008 Author Share Posted June 8, 2008 Intressant...... Ska fundera på det. Om jag kör ras nu så hinner jag ju fixa till den till finland :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olofson Posted June 8, 2008 Share Posted June 8, 2008 Förutom spikningarna så fick jag ytterligare ett vevlager ras. Samma som hände i finland förra året. För att råda bot på det har jag nu beställt ett riktigt tråg från scholar engine samt ARP-bultar till stakarna. Vidare har jag beställ en oljekylare för att få upp oljevolymen ytterligare. Jag litar inte på min motors (Duratec V6) sump, eller förmågan att få ner oljan från topparna på höga varv (båda ganska välkända problem med denna motorn) - så jag hängde på en Accusump direkt. Tanken är att jag ska hålla koll på hur denna arbetar, och bygga vidare sedan utifrån det. Smidigare med en orange varningslampa än skurna vevlager, tänkte jag. ;) Det som är lite läskigt är att jag nu kan skruva ihop en zetec med förbunda ögon. Låter lite bekant... :D (Hade diverse andra problem innan jag ens fått ut bilh-etet på vägen - men nu verkar allt vara löst iaf! :)) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.