Jump to content

Pedalrörelse Med Hydraulisk Koppling?


Sonett7

Recommended Posts

Tänkte kolla om det är någon här som har koll på hur mycket huvudcylindern behöver tryckas ihop när man frikopplar? Man vill ju inte att pedalen tar i golvet innan man kopplat ur men inte heller att man trycker ut packningarna i slavcylidern pga att pedalens slaglängd är för stor...

Jag har ett Wilwood pedalställ (utväxling 6,25:1) med en 0.750" cylinder till kopplingen och en växellåda från Opel R25/28 med hydraulisk slavcylinder som sitter runt lådans ingående axel.

Reverse-Mount-Dual-Pedal-As.jpg

Link to comment
Share on other sites

För att undvika utmattning av tryckplattans fjäder bör man nog inte "trampa ur" mer än nödvändigt - och det är svårt att veta vad det innebär i siffror utan att testa, helt enkelt. (Jämförde dragläget med läget då kopplingen släpper med motorn avstängd på Fårrden: Helt olika lägen! Går alltså inte att testa utan att provköra bilen.)

Westfield har helt enkelt svetsat en mutter bakom pedalen, där man sätter en bult med låsmutter som justerbart stopp.

Link to comment
Share on other sites

Jo det känner jag till. Men det jag fiskar efter är ungefär hur mycket en motsvarande huvudcylinder trycks ihop för att koppla ur. Anledningen är att jag har lite för kort plats för benen och skulle vilja maximera benutrymmet genom att flytta pedalstället så långt fram som möjligt - dock inte längre än att jag kan koppla ur utan att pedalen tar i torpedväggen först... ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...