Jonsolo89 Posted April 24, 2008 Posted April 24, 2008 Tjena Jag ska till och sälja min bil ( http://www.blocket.se/vi/16091365.htm?ca=6_s ). Så till frågan vad ska jag ha för bil istället ? Krav: Billig skatt, inte dyrare än 2000kr/år Driftsäker Billiga reservdelar Inte mycket dyrare än 10000kr Det jag har funderat på är olika sorters Audi typ 100, 80. Golf 2or. BMW 318 äldre än 87. Men jag har ingen erfarenhet av dessa bilar. Vad tycker ni och vad skulle ni köpa för bil om ni hade dessa kraven ? Känner ni till några vanliga fel på dessa bilar. Jon Quote
gka Posted April 24, 2008 Posted April 24, 2008 Av de du nämner hade jag nog kollat närmare på Audi 80 först. Jag har ingen erfarenhet av dem personligen, men de verkar klara sig bra från rost iaf. Dock ska de ju vara riktigt tråkiga att köra, men smaken är som baken. Beror väl lite på vilken motor man har också. Det börjar nog bli svårt att hitta en Golf 2 eller E30 som inte är helt slut. Varför en 318 äldre än 1987? Vill du inte ha katalysator? Fel på E30:n är väl ungefär som sin föregångare, och som jag minns det är rost i golv och trösklar, dåliga synkringar i lådan, spruckna toppar om termostaten pajjat så de gått varma, bussningarna till bakvagnen (lyssna efter klonkande när du accar och bromsar). Ett annat vanlig fel är att fjädrarna knappt finns och att det sitter stora fula sjok med plast överallt.. ;) Quote
stigge Posted April 25, 2008 Posted April 25, 2008 Jag vet inte, men att låta skatten bli den avgörande punkten känns som att sila mygg. Skatten är, enligt min uppfattning, en liten del av totalkostnaden för bilägandet. Då är det nog viktigare att kolla försäkringspremien till exempel. Där kan det diffa ordentligt mellan märken och modeller. Utan att sitta med fakta antar jag att en Corolla är betydligt billigare att försäkra än en BMW 3-serie. Corolla förresten. Hittar du en som inte är upprostad så har du driftsäkerheten och måttlig soppaförbrukning. Quote
Jonsolo89 Posted April 26, 2008 Author Posted April 26, 2008 Hej Det jag tänkte på när jag sa innan 1987, var väl främst för att jag läst att dem BMW som är lite nyare har problem med motorerna, typ någon felkonstrution, vilket gör att dem sliter hårt på Kamaxleln. Skatten har jag i tanke eftersom det är främst därför jag ska byta bil, min nuvarande som syns i annonsen kostar 5800kr/ år i skatt och jag kör för lite för att det ska löna sig. Jag har funderat på toyota också, men dem är dyra, eller dyrare än audi'n och golfen, även dyrare än Bmw'n. Men om man kunde få tag på en sådan utan för mycket rost till rimligt pris, så vore det bäst. Jag tror att Audi'n har lite rost för att dem har ett chassi som är galvat, vilket är bra. Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 26, 2008 Posted April 26, 2008 (edited) Ofta så är det ju just rosten som dödar bilar i den prisklassen. En så rostfri bil som möjligt med andra ord och Audi körde ju tidigt med galvade karosser. Tillgång och priser på begagnade delar styrs ju ofta av mängden sålda bilar så Volvo och Saab ligger bra till där. http://www.blocket.se/vi/16127900.htm?ca=16_s Saab 900/9-3 har ju bilvärldens sämsta väghållning men har blivit riktigt billiga att köpa. Kan man sen transplantera delar själv kan ägandet blli billigt. Dessutom sitter man hyfsat säkert trots att det är en drygt 15år gammal konstruktion. Att jag kommer från trollhättan har inget med mitt råd att göra...:whistling: Edited April 26, 2008 by Fredrik i Trollhättan Quote
Michael Th Posted April 26, 2008 Posted April 26, 2008 (edited) har man inte råd skall man köpa dyrt... har för mig ``bostik bolero´´ sa så en gång i tiden då han trimma sin Wiplasch camaro... ja ja ... köp tex en tojota Yaris... mycket bil för pengarna.smidig snål och rymlig, för att vara en mindre bil.(frun har en sådan som hon INTE säljer...) kör själv en förtäckt Golf... Skoda Oktavia... bra skit sas...även den mycket bil för pengarna.. iofs dyrare än 10 loppor... men dom sjunker inte specielt i pris när dom blivit några år, så det är säkra pengar.. Edited April 26, 2008 by Michael Th Quote
gka Posted April 29, 2008 Posted April 29, 2008 Saab 900/9-3 har ju bilvärldens sämsta väghållning men har blivit riktigt billiga att köpa. Kan man sen transplantera delar själv kan ägandet blli billigt. Dessutom sitter man hyfsat säkert trots att det är en drygt 15år gammal konstruktion. 9-3 Måste ju vara betydligt bättre än ng900 iaf. Heller hur? Va? För jag har just köpt en sån... :stupid: Så om någon vill köpa en lite roligare trollhättemoppe så har jag en 900S -92 att sälja... :) Quote
Acke Posted April 29, 2008 Posted April 29, 2008 Personligen hade jag valt Honda ( eller Toyota ) Krav: Billig skatt, = inga problem.. Driftsäker = jupp... Billiga reservdelar= ibland är originaldelarna billigare än på mekonomen, biltema m.m Inte mycket dyrare än 10000kr = Går givetvis att hitta.. :) Honda har som sagt riktigt bra reservdels priser och priser på service... Iof är kanske inte servicepriser så viktigt för dig.. Dock är Hondorna driftsäkra och det är få gånger något går sönder.. ( om man inte råkar ut för ett Måndagsex.. ) se bara till att hitta ett ex som inte är för rostigt.. :) Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 29, 2008 Posted April 29, 2008 9-3 Måste ju vara betydligt bättre än ng900 iaf. Heller hur? Marginellt..... Ok, lättreparerad bruksbil. Quote
Jonsolo89 Posted May 14, 2008 Author Posted May 14, 2008 Nu har jag äntligen fått "porschen" såld och vart och tittat på lite bilar. Var och tittade på en audi 90 2.3E idag. Det exemplaret jag tittat på var väl inte i världens bästa skicka, men det var en grymt skön bil att köra. Den var pigg och rolig, kanske inte världens billigaste ut bränsle synpunkt, men om man inte gasar allt för hårt kanske man kan fåner den under 0.8. Jag har väl fastnat för just den modelen, verkar riktigt lätt mekat, så brukar dem vara ganska fria från rost. Tänkte bara om det fanns någon som visste lite mer om just Audi 90 och 2.3E motorn, saker som man ska kolla vid eventuellt köpe eller saker som brukar vara trasig osv, bra saker att veta. Jon Quote
Robban1 Posted May 15, 2008 Posted May 15, 2008 Kolla servo pumpen noga(läckage), samt vacumpumpen, annars e det väl en drift säker maskin! Lycka till Quote
Jonsolo89 Posted May 15, 2008 Author Posted May 15, 2008 Okej tack för tippsen, om jag inte missminner mig så var det nog lite lekage på den jag tittatde på, verkadde vara lite olja som trängt ut genom packningen. Bra tipps. Quote
Robban1 Posted May 15, 2008 Posted May 15, 2008 Dom jag har haft har alltid varit fuktiga vid packningen, kolla vacumpumpen genom att varva upp den till ca 4000 och släpp gasen, e där något fel på den så knakar det bra vid 1200-1600 varv. Lycka till Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.