Jump to content

Spruckna Fälgar


gka

Recommended Posts

Jag var och krängde på nya däck till sjuan igår. Sen tyckte jag det var lika bra att tvätta och vaxa fälgarna ordentligt också innan jag skruvade på dem igen. Men bäst när jag låg där och fusade fick jag se... sprickor!? Jag tänkte först att det var lacken, men då det konstigt nog bara uppträder där ekrarna möter navet verkar det inte bättre än att det är sprickor i godset. Eller vad tror ni? Bara att skicka dem till metallåtervinningen eller?

Bifogar en bästa makrobilden jag lyckades ta. Det runda till höger är ett av bulthålen.

post-12-1208719708_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

förmodligen kan man slipa ur sprickan ,och svetsa till det med en tigsvets..

``bara´´ av med däcket, blästra rent , förvärm och svetsa...klart.

suck... om du inte fixar det kan säkert troligen tänkbart tex Fälgfixarna ordna det...

fast dom kanske inte är värda det....suck igen...

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Det är definitivt inget jag ska ge mig på att svetsa iaf... Jag tar nog och hör med Fälgfixarna, tack för tipset.

Kul när man lagt 600 spänn på att kränga om däcken samma dag. Nästa gång kollar jag jävligt noga innan jag byter däck :-P

Link to comment
Share on other sites

Om du har någon flygplans verkstad i närheten som borde dom ha ultraljuds utrustning så då kan dom se hur långt ner sprickan gått.

Borde även finnas hos välsorterade svets firmor.

Link to comment
Share on other sites

Det borde vara lacken. men skrapa med kniv bort lacken och se hur det ser ut under. lacker kan vara spröda och när fälgarna rör sig så utmattas färgen och spricker. är det materialet så skulle jag kasta dem. men ett par fälgar ska klara en tung bil med dess belastningar så det borde inte vara fälgen som gett sig.

Du ska väl köra 24/5?

Link to comment
Share on other sites

Risken med bläster är att du deformerar kanterna på sprickan så den kan bli "osynlig"

Då tror jag det är bättre lägga en trasa indränkgt med tinner eller bromsolja över färgen så den får lösa upp färgen.

Nått som tyder på en spricka i fälgen är att den ser ut att gå ca 45grades vinkel ner i hålet. Av nån anledning blir i princip alla sprickor i material 45grader, iaf material utan fibrer eller liknande som t.ex trä

Link to comment
Share on other sites

Risken med bläster är att du deformerar kanterna på sprickan så den kan bli "osynlig"

det beror iofs. på blästermediet, jag tänkte mej något milt som t.ex valnötskalsgranulat som finns att köpa för ändamålet.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla synpunkter.

Jag arbetade bort färgen med en bit sandpapper vid en spricka, och det syns att det är godset som spruckit. Det var porigt precis det sprickan var också, så antagligen har det börjat som en anvisning i porerna.

Jag pratade med Fälgrikt som trodde att det var magnesiumfälgar. Ingen mening att försöka laga, tyckte han. Det kommer att ge sig efter ett tag igen. Man kan köra med det om man håller koll på sprickorna så man märker om de blir större, men så spännande vill jag nog inte ha det. När är sprickorna för stora liksom... Det blir till att handla nya.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...