cealm Posted April 18, 2008 Posted April 18, 2008 Enklast är att låta Sevenbilen transportera sig själv men ibland vill man ha möjligheten att transportera Sevenbilen efter någon annan bil. - Biltrailer är en variant med fördelen att kunna köra 80 km/h. - Dolly är en annan variant med en nackdel att oavsett last eller ej så är hastigheten begränsad samt att det inte är tillåtet att åka på motortrafikled eller motorväg. För en Sevenbil är man (nästan) tvungen att bygga dollyn så bilen får plats mellan dollyhjulen. I vanliga fall är hjulrampen ovanför dollyhjulen men det blir så högt att Sevenbilens bakdel garanterat släpar i även om man väljer bara 10 tums hjul på dollyn.. Bredden måste då vara 250 eller till och med 260 cm för en bra funktion utvändigt, alltså full bredd. Det är otympligt tyvärr. - Det finns också något som användas flitigt inom entreprenad och skogsnäringen nämligen ”Tow-bar”. Jag har flera bekanta som kör med tow-bar. Tex först dragtraktor sedan grävmaskinssläp sedan lastkärra och sist personbilen, i det exemplet jag känner bäst är det en Volvo 745 på släp. Den följer väldigt bra.. Är det någon på forumet som provat tow-bar lösning på en Seven eller är det någon som sett Seven transporterad så eller är är det någon som VET! att det inte är görligt just på Sevenbilar. Teknisk beskrivning: CEALMSEVENs styrväxel har totalt 2,5 rattvarv från vänster till höger. Castorvinkeln är cirka 10 grader. Rattåtergången kan anses som god. Vikt fram beräknat till 50 % till 55% av bilvikten dvs en bit under 400 kg Jag kan även nämna att den avatar jag har på forumet är en ångbil som tyvärr inte gick bra att köra med tow-bar. Det var säkert flera orsaker, Castorvinkeln, vikt fram samt styrningen som helhet gjorde att det inte fungerade bra. I vilket fall jag skrotade den tow-bar konstruktionen och byggde en anpassad dolly i stället till ångbilen.. En tow-bar är inget för långa transporter men i närområdet dvs från någon kilometer till runt 4 eller möjligen 5 mil. Den är extremt enkel att koppla på och koppla från. Dragstången är liten och lätt samt kan plockas in i nästan varje bils baklucka. DEt finns nackdelar som tex låg hastighetsgräns och inte tillåtet med motortrafikled / motorväg. Quote
Alverby Posted April 18, 2008 Posted April 18, 2008 Jag har för mig att Toe- bars inte är godkänt att använda efter personbil i Sverige. I USA så används det väldigt mycket bland annat till att dra Buggis med. Och för ett antal årsedan så kom det upp en fråga på ett VW forum om detta och någon hänvisades det till en regel som fanns på VV om att det inte var godkänt. Vet att det används bakom entreprenad maskiner men dom kan ju ha andra regler. Quote
cealm Posted April 18, 2008 Author Posted April 18, 2008 Jag kollar med VV och återkommar med info. Det kanske är så enkelt att det inte är tillåtet efter personbil. Efter traktorer verkar det vara tillåtet i alla fall. Jag kan fråga om det samtidigt förresten. Quote
Arrowsmith Posted April 19, 2008 Posted April 19, 2008 Det står ett stycke om det i SFRO handboken där det förefaller möjligt att dra med towbar efter personbil. Quote
Arrowsmith Posted April 19, 2008 Posted April 19, 2008 58-59 och en bild på sid 60 i bygghandboken / sjunde upplagan Quote
Michael Th Posted April 19, 2008 Posted April 19, 2008 30km i timmen..suck..e lite bättre med släp fast triangeln e ju smidig då man kan stoppa den i skuffen..gör det med ett släp...väntar fortfarande på varianten där man monterar draget till bil schassiet och några hjul på sidorna... :rolleyes: Quote
cealm Posted April 19, 2008 Author Posted April 19, 2008 Jag läste de aktuella sidorna i SFRO boken och där ser det riktigt lovande ut. Hoppas att VV också tycker tow-bar är bra. Håller med om att 30 km/h är sakta så det blir mest inom närområdet tow-bar bogsering fungerar. Quote
Toffe Posted April 19, 2008 Posted April 19, 2008 En "kul" grej är att de bärgningsbilar som har en bil på sin lyftbom (2 hjul i marken på offret) har dispens att köra 40Km/h.... Men är det nån som sett en bärgare snigla sig fram ??? Quote
cealm Posted April 23, 2008 Author Posted April 23, 2008 Kontaktade Upplysningstjänsten, fordonstekniska enheten på VV i Borlänge om tow-bar. Gissa om jag blev glad över deras besked. Enligt VV tolkas tow-bar dragna fordon som efterfordon, dvs LGF skylt, 30 km/h mm. Det finns dock inga regler (paragrafer) där man kan hitta just tow-bar beskriven. Det blir tolkningen jag går på. Tolkningar är alltid lite "luddiga" men tjänstemannen nämnde ett parallellfall med tow-bar och en kopia på tolkningen skickar han över till mig. Då är det dags att bygga tow-bar till CEALMSEVEN. Bra att jag fick beskedet nu för då kan jag göra om lite för baklamporna, dvs jag monterar in en släpvagnskontakt i "baklucken /tankutrymmet". När jag sedan skall dra CEALMSEVEN då jackar jag ur ordinarie bakljus och kopplar in en kabel från dragbilens släpvagnskontakt. Då behöver jag ingen extra ljusramp mm. LGF skylten för jag tillverka ett fäste för på reservhjulsbaljan. Quote
Arrowsmith Posted April 23, 2008 Posted April 23, 2008 VV's svar låter ju positivt, men personligen tycker jag att towbar har lite för många begränsningar för att vara en riktigt praktisk lösning på problemet med transport av en seven. Min egen reflektion över transportproblemen är som följer..... Jag har själv kört punka på banträff och bara en så enkel sak sätter ju stopp för problemfri hemresa med towbar. Till det kommer ju alla andra eventuella ras som kan ske på en banträff som kan hindra färden som avkörningar med krökta styrstag eller bärarmar rasad bakaxel eller växellåda eller gud vet vad 30 km/h begränsar ju aktionsradien på ekipaget rätt kraftigt samt regeln om förbud mot LGF fordon på motorväg. När jag var i färd att lösa problemet med transporterna för egen del så resonerade jag som så att skulle man komma ut och få köra lite bana så fick man förbereda sej på att åka ganska långt för att få göra det, och då är ju towbar konceptet hopplöst i min mening. De resterande alternativen är ju även de vanligaste, släp och biltransportfordon. För min del så slutade det med det som jag tyckte var mest passande och praktiskt för just mej, och det blev en enaxlad 1500kg biltransportsläp med tipp. Dyrare lösning än en towbar men så mycket mer flexibelt och med så mycket färre begränsningar. Jag tyckte det var en väl värd investering som gjort att man kunnat delta på så mycket mer körningar både i Anderstorp, Gelleråsen och en hel del annat som aldrig hade blivit av annars.... Quote
cealm Posted April 23, 2008 Author Posted April 23, 2008 Arrowsmith: Delar din åsikt helt. Jag har köpt sedan något år en transportsläp för 1500 kg. En dolly skall jag ändå bygga till ångbilen. Det blir en mycket bred dolly då jag kommer köra in bilen mellan inte ovanpå dollyhjulen. Tow-bar bygger jag också då har jag tre varianter att välja på. Små korta transporter upp till 3 mil eller möjligen 5 mil alltså närområdet där kan en tow-bar fungera utmärkt. Dessutom är det suveränt om man skall (inom närområdet) ta med Sevenbilen men ändå vill ha den vanliga bilen tillgänglig samt slippa den begränsning som en otymplig dolly eller biltransport ställer till. Sammanfattningen för mig blir: Rätt transportmetod för och vid rätt tillfälle. (Sedan får man inte glömma det roliga i att bygga och köra med en tow-bar, det är rätt kul........) Quote
cealm Posted May 9, 2008 Author Posted May 9, 2008 Formulerade frågan till VV-kundtjänst så här: Är det tillåtet att använda Tow-bar för att bogsera ett fordon efter bil i Sverige? Svaret blev: Towbar (dragstång) likställs med bogserlina vid bogsering och samma regler gäller. Quote
Gerhard Posted May 10, 2008 Posted May 10, 2008 Då blir ju nästa fråga, måste det sitta någon i bilen man boggserar. Quote
cealm Posted May 10, 2008 Author Posted May 10, 2008 (edited) För bogsering är det mer eller mindre en nödvändighet (bogserlina) för man kommer inte speciellt långt om ingen styr. I towbar alternativet skall man inte röra ratten. Frågan kanske skulle ställas som: Är det tillåtet att sitta i bilen under towbarbogsering? Intressant, jag har ett ärendenummer på det tidigare svaret så jag skickar in en följdfråga. Svaret tar lite tid,. Runt två veckor brukar VV behöva. Återkommer. Jag har ett par bekanta som gjort bogsering med towbar och det blir lite annorlunda då. En av bilarna, den som var hel, går normalt i ett traktor-grävmaskinsekipage. Den andra bilen var en helt vanlig bil med dragkrok och tyvärr trasig. Det man gjorde var att koppla i towbar och den hela bilen sist med towbar till den trasiga bilens dragkrok. Bakre bilen skötte ekipagets fart men den föraren fick INTE röra ratten utan all styrning sker ENDAST från den främre trasiga bilen. Lite udda, kanske förbjudet men funktionellt. Den trasiga bilen kom hem och det fungerade mycket bra. Problemet var att föraren i bakre bilen inte hade så god uppsikt. Jag anar att idéen inte applåderas av myndigheterna. På vintern eller med lågt / ojämt marktryck på framhjulen är det inte säkert att towbar ens fungerar, det är i alla fall inte att rekommendera. Edited May 10, 2008 by cealm Quote
cealm Posted May 13, 2008 Author Posted May 13, 2008 Se frågan i inlägg #14. VV svarade snabbt på min kompletteringsfråga i ärendet och svaret är: Det är inget hinder att ha passagerare i en bil som bogseras. Alla skall såklart vara bältade och det är 30 km/t som gäller. Towbar och bogseras likställs, se inlägg #13 Quote
Toffe Posted May 13, 2008 Posted May 13, 2008 I inlägg #10 så står det "efterfordon" vilket, vad jag hittat, innebär att den bogserade bilen varken behöver vara skattad eller försäkrad (likaså på släpvagn) men med bogserlina så måste både skatt och försäkring vara giltig. Quote
Gerhard Posted May 13, 2008 Posted May 13, 2008 (edited) Min tanke var mer åt andra hållet, får man boggsera utan att det sitter någon i bilen :) Edited May 13, 2008 by Gerhard Quote
cealm Posted May 13, 2008 Author Posted May 13, 2008 Jag kom samma fundering som du i morse när jag läste VV ebrevsvar. I januari 2008 skulle jag dra hem en bil och då visade det sig att bogserlina inte var en lyckad lösning. Jag ställe på bilen och betalade skatt och försäkring. Körde de 1,85 milen hem och ställde sedan av bilen. VV tog 317 kr för besväret, jag fick betala för en hel månads skatt Det får bli ytterligare en kompletteringsfråga till VV när jag ändå har ångan uppe så rätar vi ut det frågetecknet också. För det är viktigt att veta vad som är tillåtet eller inte om man skall släpa bilar. Återkommer. Gerhard: Med bogserlina lär man ha minst en (förare) i den bogserade bilen men med towbar behövs inte den. När jag ändå skriver så sammanställer jag det hela till ett kompletteringsfrågepaket. (snyggt ord) så tar vi den delen också om inte VV tröttnat på mig......... Quote
Gerhard Posted May 13, 2008 Posted May 13, 2008 Ja risken är överhängande efter dom senaste veckorna :P Quote
cealm Posted May 16, 2008 Author Posted May 16, 2008 Fick svar från VV idag men de hade inte riktigt förstått vad en tow-bar var. Jag trodde att de visste vad det var redan från början. Det kan finnas fel i tidigare svar i tråden så avvakta tills jag fått svar "på rätt sak" då VV numera vet vad en towbar är (hoppas jag). Citat från VV ebrev till mig idag: Det kanske har uppstått lite missförstånd här. Towbar uppfattade vi som dragstång. Jag har skrivit en förklaring på teknik och utseende på towbar samt sammanställt frågepaketet till ett. Så kör vi allt en gång till. Återkommer. Quote
cealm Posted May 21, 2008 Author Posted May 21, 2008 Ref Inlägg #21. Här kommer nu ett komplett svar från Vägverket. Detta svar överrider tidigare svar från VV i tråden. Citat från ebrev(klippt och klistrat) från VV, Jag har dock markerat med fettext några extra viktiga meningar i citatet, men egentligen är hela texten lika viktig, så läs allt. Hej Carl-Erik !! Towbar av liknande konstruktion har klassificerats av Vägverket och vid användning klassats som efterfordon. Detta innebär att den skall uppfylla reglerna för efterfordon och passagerare/förare får inte finnas i fordonet. Ytterligare regler för efterfordon är att det gäller bruttovikt mot bruttovikt för obromsat efterfordon och om efterfordonet är bromsat finns ingen övre gräns men man bör inte överstiga den maximala tillåtna dragvikt för dragfordonet. Efterfordonet får dras i högst 30 km/tim. om efterfordon. Belysning under mörker: - Två röda positionslyktor bak. - En vit positionslykta fram om efterfordonet skjuter ut mer än 200 mm in mot vägens mitt, från dragfordonet. - Två röda reflexanordningar bak. - Orangegula sidomarkeringsreflexer för sken åt sidan. På efterfordon som tas i bruk från och med den 1 januari 2005 gäller dessutom: - Två stycken vita positionslyktor fram, om efterfordonet skjuter ut mer än 200 mm i sidled från dragfordonet. - Två vita reflexer framtill. - Samtliga lyktor och reflexer ska vara typgodkända. Körriktningsvisare: Från 1 januari 2005 ska alla nya efterfordon ha två körriktningsvisare med orangegult ljus. Vägverket rekommenderar att även äldre efterfordon utrustas med körriktningsvisare. Bromsar: Efterfordonet får vara bromsat eller obromsat. Om det finns broms ska den kunna minska farten på efterfordonet och få det att stanna snabbt och säkert. Efterfordon som tas i bruk från och med den 1 januari 2005 och har bromsar måste uppfylla de krav som gäller från detta datum enligt Vägverkets föreskrifter ( VVFS 2003:20) om efterfordon. Däck: Däcken ska vara dimensionerade för minst den axelbelastning som fordonet har. Något krav på mönsterdjup finns inte på däck utan kravet är att däckets kord (väv) inte får synas. Kopplingsanordning: Efterfordonet ska vara kopplat på ett säkert sätt till dragfordonet. Förbindelsen ska vara dimensionerad för att klara de påfrestningar den utsätts för. LGF-skylt: LGF-skylten, långsamtgående fordon, ska vara typgodkänd och placeras baktill och utanpå fordonet med en av triangelns spetsar uppåt. Lägsta höjdplacering är 0,6 m och högsta 1,8 m, mätt från marken och till LGF-skyltens nedre del. Till skillnad från bogsering med lina/dragstång behöver efterfordonet inte vara besiktigat, skattat och påstäld. Vill du vara helt säker på hur draganordningen du nämner kan användas kan du ansöka om klassificering av anordningen hos Vägverket. Slut på citatet. Quote
Borken Posted October 7, 2008 Posted October 7, 2008 Då är detta lagligt, eller? Observation idag! /Janne Quote
Acke Posted October 8, 2008 Posted October 8, 2008 såg liknande i en annons på en bil på ebay.. en sådan skulle ja kunna tänka mig att ha.. tar betydligt mindre plats än ett släp.... Quote
Michael Th Posted October 8, 2008 Posted October 8, 2008 har för mig (kan ha fel) att man bara får bogsera i 20 km timmen med en dolly... säkert 20 år sedan jag använde en senast... Quote
cealm Posted October 8, 2008 Author Posted October 8, 2008 För tillåten hastighet se inlägg #22 i tråden. Jag kommer bygga en tow-bar lösning på nya CealmSeven V8a sedan kommer jag även komplettera CealmSeven med en sådan. En dolly är också helt ok men då måste man nästan säkert ha en dolly där hela Sevenbilen får plats mellan dollyns hjul. Den traditionella dollyn med ett tätt-sittande hjulpar lyfter Sevenbilen så högt att bilens bakdel nästan säkert skrapar i backen. Ett farthinder är inte att tänka på. Man kan lätt prova detta genom att hissa bilen i nosen 45 till 50 cm och se om ramen tar i eller ej. Det är ungefär så högt kanske till och med lite högre som bilen lyfts med dollyn. Annars blir det alternativet med Sevenbil mellan dollyhjulen. För att då kunna svänga ordentligt kommer hela dollyn att behöva utnytta alla tillåtena bredd-centimeter dvs 260 stycken. Möjligen att en bokbyggd Seven kan klara sig på 240 breddcentimeters dolly men min är inmätt och det är 260 cm som gäller för att få vettig svängmöjlighet till ekipaget. Usch detta låter lite negativt men jag har faktiskt mätt in allt nog till min bil då jag var på väg att bygga en dolly förut. En annan dollyvariant jag funderat på men som är ett dåligt alternativ eftersom bilens dragkula får lyftkraft från dollyn istället för tryckkraft som den skall ha. Det är tätsittande hjul och en arm ut bakom hjulaxeln med en enkelledad fästpunkt i Sevenramen och motsvarande på dollyarmen. Det blir inga problem med att bakdelen på bilen skrapar i backen men det blir fel lastriktning på dragkulan. Det kanske inte bara är dåligt det kan eventuellt vara otillåtet. Med detta så kvarstår bara tow-bar för mig. Smidigt med en dragstång som ser ut som ett stort A samt kulhandske, 120 cm lång och ett par svetsade rörkottar med sprintar i nosen på bilen. Får faktiskt plats i min bil utan problem att ha med som fast tillbehör i "bakluckan". Kan tillverkas teleskopisk också. Quote
Borken Posted October 9, 2008 Posted October 9, 2008 Den här dollyn satte snubben fast i dragkroken på den andra bilen, såg minst sagt vådligt ut. Men jag har sett han köra med andra bilar på släp tidigare så det har nog funkat bra. En enkel konstruktion är det iallafall, en stång, en bakaxel och ett hjulnav med en gammal fälg som vridplatta. /Janne Quote
Michael Th Posted October 9, 2008 Posted October 9, 2008 (edited) kopplade han fast saaben i dragkroken :unsure: det verkar ju seriöst...not!! det är bara att hoppas att om man möter ett dylikt ekipage, att ``skiten´´ sitter fast.. Edited October 9, 2008 by Michael Th Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.