Jump to content

Hjälp Med Koordinater I Autocad 2008!

Stefan Berglund

Recommended Posts

Hjälp!

Håller på å ritar upp en fästplatta för undre spindelleden i autocad, ska lämna iväg den på CNC-fräsning hos en kompis.

Problemet: Får inte till det med koordinaterna, vill ha x,y koordinater för specifika punkter men hittar bara på det där "dimension/ordinate", den vill bara skriva ut ett plan åt gången (ex: 23.1254) och dessutom inte minus koordinater. Jag placerar alltså modellen mitt på 0,0 för att kompisen inte ska behöva räkna om koordinaterna själv. Det måste väl finnas nån funktion för det här ? Jag vill ha koordinaterna utsatta som de står när man för markören över en punkt. ex: 24.3645 , -35.1264

Ps: jag är helt värdelös på AutoCad...

/Stefan

jag vet inte vad jag gör när jag ritar men först måste 0,0 vara där du vill ha det

sen väljer du ordinate (tror jag ) och sätter måttet på 0,0 punkten

då bör det stå noll på måttlinjen (i x-led)

sedan tar du kedje mått på de punkter du vill ha måttsatta

Gör likadant för y-led

KLART !!! :banana:

kan din polare inte ta emot filen direkt som .dxf istället ???

Jo, det fungerar att sätta ut "ordinate" siffror, men det blir inte riktigt som jag vill ha det. Jag vill som sagt ha koordinaterna precis som de står i autocad när man svänger runt med muspekaren. ex: x,y " 23.4576 , -45.6545 " ´inte x och y koordinaterna separat. Sen tror jag inte att min kompis kan ta emot .dxf filer, han kör på en gammal "handknackad" cnc-fräs. Jag kan ju iofs fråga, men jag tror inte det går. Sen tycker jag att det är förvirrande när "ordinate" siffrorna jussom blir på fel ledd ? Skulle gärna vilja ha dem tvärtom. x-koordinaterna med horisontella streck , y-koordinaterna med vertikala.

Som du ser på bilden blir det inte "-" framför koordinater som ligger till vänster,under 0,0.

Den här "plattan" ska inte användas förresten, har inte varit ut å mätt om bilen än. Håller bara på å övar. Ett litet tips till andra bärarmsbyggare är att mäta hur mycket utrymme du har kvar mellan däck och ram i bakvagnen INNAN du gör främre bärarmar, hehe... Det här blir version 3 av främre undre bärarmar. De första gjorde jag ingen bock på, så då bottnade spindelleden, de andra gjorde jag för korta... Trodde (självlärd... :whistling: ) att en sjuas spårvidd var smalare fram än bak vilket inte var fallet. + att jag nu måste spaca ut bakhjulena. Enda fördelen är ju att det kommer att bli snyggare svetsat nu när jag köpt Tig-svets... Man får väl försöka vara nöjd med nått! ;)

/Stefan

post-947-1207514643_thumb.jpg

Edited by Stefan Berglund

Skit i att få ut X och Y kordinaterna direkt på ritningen. Skit också i var 0.0 punkten hamnar.

Måttsätt ritningen från en given punkt (som du själv väljer) med kedje måttsätting. Bry dig inte om det är på + eller - sidan.

Om din kompis kan läsa ritingar och programera sin maskin, även om den är handknakkad, så kommer det att gå fruktansvärt fort för han med så enkal saker som du skall ha hjälp med. (Den ritnigen som du viasde bör ta ca 10 minuter för en van programerare, skulle ta ca 30 minuter för mig som inte är så van)

Och vad har jag för erfaren heter av detta ????

Håller kurser i AUTO Cad 2008, eleverna går sedan vidare och använder ritningarna i CNC kurser.

Kan själv köra CNC maskiner, men utbilddar inte i det. (Men jag jobbar nära lärarna som gör det)

Utbildar också i ritningsläsning.

Prata också med din kompis hur han vill ha ritningen.

:racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile:

Edited by Alverby