Challe Posted March 30, 2008 Posted March 30, 2008 Hur funkar detta system har sett detta på ett par bilar nu .Sätter man en extra kylare som sen ledar vattnet till en värmeväxlare av ngt slag är detta mer effektivt eller blir bilen tyngre med mer vatten samt extra kylare?Nyfiken på svar. mvh Challe Quote
Lars H Posted March 30, 2008 Posted March 30, 2008 Jag använder en hemmbygd vatten intercoler. två oljekyl i en låda. Jag har ingen möjlighet att få framm två grova rör till kylet från turbon och ett från spjället så det blev att göra något annat. Fördelen är plats och att kylefekten är bättre, men efter att man kört hårt en längre tid blir luften varmare änn ett luftkyl då det tar en stund att kyla av vattnet och att det innehåller mer värme änn ett luftsystem. Så bättre kylning under en kort stund men om du kör hårt länge vissa nackdelar. Quote
pacman Posted March 31, 2008 Posted March 31, 2008 Använder du samma kylvatten som till motorn eller är det ett separat vattensystem? Quote
Olofson Posted March 31, 2008 Posted March 31, 2008 Om det inte är helt vansinniga laddtryck (och kylaren sitter på trycksidan, givetvis) så måste det väl vara ett separat system om det ska kyla något...? :) Quote
LUPUS Posted March 31, 2008 Posted March 31, 2008 eget Kyl framför det andra naturligtvis annars är det snarare en ladd lufts värmare :icon_oops: I mitt fall berodde valet på ( och jag pröva faktiskt med ett vanligt först) - plats brist . plats brist . plats brist för att fp in ett tillräckligt stort med slangar - snubbla över en lämplig charge cooler - I min teori är verkinigsgraden sämre för en luft-vatten-luft för kylning men den där "seg" effekten av att ha några liter vatten som buffert att kyla fram och tillbaka gör att man borde få en medel temp som blir lägre i alla fall vid kortvariga stora ladd tryck. Och en 7:a tror jag har just det -- > inga långa stunder på fullgas. Sedan finns det väl en anledning till, det är krångligare alla andra sa gör det inte mera prylar = dyrare och mer saker som kan gå sö nder .... verkar bli en återkommande grej i min bil :lol: Quote
B5254T4 Posted March 31, 2008 Posted March 31, 2008 (Varning för negativt tänkande) Jag har använt liknande IC fast haft is i behållaren samt tappkran i botten, funkar kanon på strippen men hade inte valt det i en gatbil då vattnet blir orimligt varmt efter ett tag, man orkar ju inte byta vatten hela tiden. Nästa nackdel med vatten-IC är att insugstempen ändras väldigt mycket från sjukt låg till sjukt hög och detta kan orsaka problem då motorn är mappad för att jobba i ett smalare område. Tycker Hahlin7 har en mycket bra placeringen av IC:n men det kanske är svårt att sätta dem så bra på alla byggen. :( Quote
LUPUS Posted April 1, 2008 Posted April 1, 2008 (Varning för negativt tänkande)Jag har använt liknande IC fast haft is i behållaren samt tappkran i botten, funkar kanon på strippen men hade inte valt det i en gatbil då vattnet blir orimligt varmt efter ett tag, man orkar ju inte byta vatten hela tiden. Nästa nackdel med vatten-IC är att insugstempen ändras väldigt mycket från sjukt låg till sjukt hög och detta kan orsaka problem då motorn är mappad för att jobba i ett smalare område. Tycker Hahlin7 har en mycket bra placeringen av IC:n men det kanske är svårt att sätta dem så bra på alla byggen. :( Positivt tänkande is vatten är väl optimalt för strippen men i mitt fall har jag ju ett full stort vanligt bil kyl att kyla med framför det vanliga, borde göra att man får till nästan omgivnings temp i vattnet. Det man troligtvis förlorar är kanske 1-2 grad i värmeöverföring men jag hoppas vinna det i andra ändan med att hålla topp tempen nere ( det är ju där det spikar och går sönder) Halin har en snygg IC men jag har en känsla av att hans noskon är större än min Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.