Jump to content

Bromsvåg Cylinderstorlek


Challe

Recommended Posts

Tänker bygga mig en bromsvåg! Men vet ej hur stora bromssylindrar jag behöver läste en äldre tråd där man räknat ut detta väldigt fint men jag har fyrkolvs ok från brembo fram volvo 240 bak tror inte att det valet gick att göra.Skulle bara vilja ha en snabb lektion i principerna och om någon har något bra tips på utväxling cylinderstorlek rekomendation på vems produkter som funkar bra all info mottages varmt!! :notworthy:

mvh Challe

Link to comment
Share on other sites

Har en suverän excel-fil men vet inte hur man laddar upp den. Kan maila den om du skickar din mail.

Den finns att ladda upp nånstans på forumet men hittar den inte nu.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att jag är lat och borde räkna på saken - men kombinationen .700 och .625 funkade perfekt på min rallyescort.

Samma diameter har jag monterat i bilen nu, med ungefärligen likvärdig bromsuppsättning.

Men vilken ska kopplas fram resp. bak?

Rimligen är kolvdiametern fram större (verkar vara taunusbromsar runt om) och då ska jag väl koppla den större huvdcylindern dit?

Tacksam för rättning om jag är ute och cyklar.

Link to comment
Share on other sites

Jag hae åxå en del funderingar kring detta. Har kommit så långt att jag förstår att mindre diameter ger ett högre tryck och då antar jag att den mindre diametern skall vara fram MEN .... Hur långt skall man trampa ? hur långt behöver bromskolvarna röra sig ? Med för liten diameter kanske inte kolven trycks ut tillräckligt....

Förklarning ...nån....snälla :notworthy:

/Toffe

sen visar det väl sig att de e alldeles självklart..... :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte en extra runda, och fesonerade som så att cylindrarna fram ska färdas kortare sträcka eftersom klossarna i princip ligger mot skivan hela tiden. Bak (jag har trummor för närvarande) är det ganska små cylindrar som ska åka längre väg och mindre bromskraft ska ligga på bakaxeln.

Alltså satte jag mindre huvudcylindern fram.

Och efter att ha sökt stöd i trådarna på locostbuilders-planket tycks mina tankar peka i rätt riktning. (det råder tydligen delade meningar även där, men flertalet ansåg att det ska vara mindre diameter på cylindern som jobbar mot framoken)

Det blev rörigt det här. Och jag vet väl inte om jag har rätt, men det är inte så stort jobb att skifta plats om det skulle vara fel.

Konvertering till skivor även bak ligger på önskelistan, fast inte just nu.

Link to comment
Share on other sites

Det handlar väl mest om utväxling och kraft och inte så mycket om hur långt kolven rör sig. (även om det hänger ihop)

Tror att excelarket är rätt bra som vägledning.

Link to comment
Share on other sites

Fast hur ska man göra om tekniska data på bromsarna inte är kända?

Jag TROR att det är taunus runt om - och jag har ingen lust att riva oken för att mäta kolvarean.

För att vara säker så kan man göra som jag har planerat; köpa på mig lite bättre ok under Stoneleigh-äventyret. Några lätta fina wilwood skulle sitta som en fläskläpp!

Link to comment
Share on other sites

Mindre huvudcylinderarea på frambromsen är väl alldeles rätt å riktigt iochmed att det ger ett högre bromstryck vilket går åt på frambromsarna

resten av mina funderingar får jag försöka fundera/räkna vidare på...........

Taunus-ok enligt MECA, Tvåkolvs- 54 mm

/Toffe

Edited by Toffe
Link to comment
Share on other sites

Kruxet är att jag inte är helt säker på att det sitter ok från Taunus.

Jag får kolla efter nummer i morgon.

Eller besöka mitt andra garage och jämföra med oken som sitter på mitt insomnade sevenprojekt, där vet jag att det är Taunus. Tänkte inte på det...

En sak som jag lade märke till när jag luftade bromsarna är att det kan bli krisigt ifall ena kretsen pajar, typ slanghaveri. Det blir inte mycket till slaglängd på den friska kretsen innan pedalen har bottnat. Kanske kan man ordna något slags stopp för vågen när allt är testat och injusterat? Då ser man rimligen hur mycket spelrum vågaxeln behöver i ytterkanterna på röret.

Eller tänker jag galet? Typ att svetsa en bricka med lite mindre diameter på bägge sidor där axeln går ut, eller något slags stoppklack.

Link to comment
Share on other sites

Kanske kan man ordna något slags stopp för vågen när allt är testat och injusterat? Då ser man rimligen hur mycket spelrum vågaxeln behöver i ytterkanterna på röret.

Eller tänker jag galet? Typ att svetsa en bricka med lite mindre diameter på bägge sidor där axeln går ut, eller något slags stoppklack.

Nja, då kapar man ju bort marginalen man ska ha om man lyckas få lite bubblor i vätskan (överhettning - gäller mest tunga bilar och/eller extrema effekter) eller om kolvarna flyttar sig när man kör över curbs och liknande. Känns inte som någon bra idé säkerhetsmässigt.

På Westfields orginal-våg har man löst det så att det sitter en fläns på var sida om kulan på själva vågen. Detta gör att den "låser sig" i röret genom pedalen om vinkeln blir för stor, och därmed blir det bara lite extra dödgång om ena kretsen skulle lägga av.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...