Jump to content

Det bidde ingen Locost...


Liftarn

Recommended Posts

För tillfället är planerna på en Locost lagda på is. Jag hade siktat på något öppet, sportigt och brittiskt men nu blev det istället något täckt, sportigt och bara delvis brittiskt. Jag har nyligen köpt en Saab 99L -73 med 1.85 liters triumphmotor jag tänkte fixa till.

Link to comment
Share on other sites

Jo, med jag har gått lite och suktat efter de äldre 99orna med kromgrillen och sedan när det dök upp en så slog jag till. Jag fick den för 500 kr så inköpet var iaf billigt (vad sedan renovering kostar är en annan sak).

Va!? 99:an är väl sportig. Tvådörrars, individuell hjulupphängning fram... Ok, En EMS skuller iofs varit sportigare. Jag tror många svenskar är lite hemmablinda när det gäller Saab.

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt rätt bil! :)

Tja, man är väl lite saabofil. Jag skulle gärna ha en saabmotor i min planerade Locost. Fast helst skulle den då också vara framhjulsdriven.

En annan sak som distraherat mig från locostplanerna. Jag har fått reda på att några typer tillverkar avgjutningar av Sonett I karosserna. Det skulla vara något det. Kanske med motor och växellåda från Suzuki Swift GTi (Saabs är tyvärr för stora).

Link to comment
Share on other sites

>>Liftarn

Skall du behålla Triumphmotorn eller byter du ut den mot nåt modernare? Finns några i STCS som slängt i 16-ventilers turbomotor i dessa 99:or och de blir helsköna... Denna till exempel :D

tn_fge006.jpg

http://www.speedparts.se/arkiv/bilder/kund...on_99_t16.shtml

Eller kanske denna...

tn_mickewest1.jpg

http://www.speedparts.se/arkiv/bilder/kund...esterlund.shtml

Som Saabkille så tycker jag inte att ditt "tröstpris" är sååå dåligt ändå - de tidiga 99:orna har sin charm ;)

Link to comment
Share on other sites

För tillfället är planerna på en Locost lagda på is. Jag hade siktat på något öppet, sportigt och brittiskt men nu blev det istället något täckt, sportigt och bara delvis brittiskt. Jag har nyligen köpt en Saab 99L -73 med 1.85 liters triumphmotor jag tänkte fixa till.

Precis en sån som jag kör dagligen till å från jobbet.

En beige 73:a

Link to comment
Share on other sites

För tillfället är planerna på en Locost lagda på is. Jag hade siktat på något öppet, sportigt och brittiskt men nu blev det istället något täckt, sportigt och bara delvis brittiskt. Jag har nyligen köpt en Saab 99L -73 med 1.85 liters triumphmotor jag tänkte fixa till.

Rolig motor, hade en sån själv för 15 år sen. :wub:

0- 100km var den snabbare än 2 liters motorn( förgasare) varvar lite villigare.

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt rätt bil! :)

Tja, man är väl lite saabofil. Jag skulle gärna ha en saabmotor i min planerade Locost. Fast helst skulle den då också vara framhjulsdriven.

En annan sak som distraherat mig från locostplanerna. Jag har fått reda på att några typer tillverkar avgjutningar av Sonett I karosserna. Det skulla vara något det. Kanske med motor och växellåda från Suzuki Swift GTi (Saabs är tyvärr för stora).

Om det är den första sonetten du menar så bor dom här i Trollhättan med omnejd, den ena har varit besiktningsman.

Om du åker ner på onsdagar, sommartid, nere vid slussarna i Trollhättan så är det en" informell" bil o mc träff , hur mycket roliga bilar och Mc som helst, alla typer av fordon som sjuor , sonetter, fordar ifrån 30-talet osv.

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Om det är den första sonetten du menar så bor dom här i Trollhättan med omnejd, den ena har varit besiktningsman.

Om du åker ner på onsdagar, sommartid, nere vid slussarna i Trollhättan så är det en" informell" bil o mc träff , hur mycket roliga bilar och Mc som helst, alla typer av fordon som sjuor , sonetter, fordar ifrån 30-talet osv.

Caper  :D

Tror att jag skall testa och åka över till Trollhättan någon onsdagkväll längre fram, det verkar vara värt det :)

Link to comment
Share on other sites

Skall du behålla Triumphmotorn eller byter du ut den mot nåt modernare?

Som Saabkille så tycker jag inte att ditt "tröstpris" är sååå dåligt ändå - de tidiga 99:orna har sin charm ;)

Jag tänkte behålls motorn. Tanken är väl att bevara den i så nära original som möjligt. Det är ju ingen vanlig bli numera. Om jag inte lyckas hitta navkapslar kan jag nog tänka mig att slänga på några tidtypiska fälgar (gillar Silver Spokes, men EMS är inte dumma heller).

Jo, hade det varit en senare utan den kromade grillen hade jag nog inte tagit den.

Link to comment
Share on other sites

Om det är den första sonetten du menar så bor dom här i Trollhättan med omnejd, den ena har varit besiktningsman.

Aha, då kanske du vet varför de tänkte skrota gjutformen när de gjutit ett fåtal karosser.

Trollhättan är inget man bara tar sig en sväng förbi, men det har hänt att man varit där (och typiskt nog var saabmuseet stängt då).

Link to comment
Share on other sites

Klart charmig bil den också, och du kan ju åka en bit även om det kommer mörka moln vid horisonten. Så om ett halvår är du klar och ska börja bygga Locost då eller? ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag hade också en dröm som ung att köpa en tidig V4, knacka ut alla veck på skärmarna, sätta igen bakre hjulhusen, taksänka, gansterkeps, moonfälgar och sänka bilen snuskigt låg och köra den som en helsvensk lowrider.

Man kanske ska sälja sin Seven och tänka om?

Link to comment
Share on other sites

Jag hade också en dröm som ung att köpa en tidig V4, knacka ut alla veck på skärmarna, sätta igen bakre hjulhusen, taksänka, gansterkeps, moonfälgar och sänka bilen snuskigt låg och köra den som en helsvensk lowrider.

Var det inte någon som byggde en roadster baserad på V4 kaross (96 tror jag), hjulupphängning från 99 och motor från 9000 eller nått.

Link to comment
Share on other sites

Om det är den första sonetten du menar så bor dom här i Trollhättan med omnejd, den ena har varit besiktningsman.

Aha, då kanske du vet varför de tänkte skrota gjutformen när de gjutit ett fåtal karosser.

Trollhättan är inget man bara tar sig en sväng förbi, men det har hänt att man varit där (och typiskt nog var saabmuseet stängt då).

Det har jag inte hört talas om , att dom skulle skrota formen? när jag nästa gång ser honomska jag fråga om detta rykte är sant.

Var har du hört det ifrån?

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Var det inte någon som byggde en roadster baserad på V4 kaross (96 tror jag), hjulupphängning från 99 och motor från 9000 eller nått.

Det var väl F-racing i Fridafors som byggde den silverfärgade roadstern om det är den du menar. Den jag tänker på hade motor o hjulupphängning från en 900 16T. Samma killar byggde den gröna Saab 92 med motor och drivlina från 9-5 V6...

Link to comment
Share on other sites

Den gröna 92:an har jag sett, men inte roadstern. Nån som har en bild på den?

Senast jag såg de bilderna låg de på F-racings hemsida men den meddelar numera bara att de bytt inriktning på företaget :(

Link to comment
Share on other sites

Det har jag inte hört talas om , att dom skulle skrota formen? när jag nästa gång ser honomska jag fråga om detta rykte är sant.

Var har du hört det ifrån?

Hörde det på Saabklubbens forum. Jag skulle kunna tänka mig att anledningen att skrota formen skulle vara att det inte finns så stor marknad för reservdelar (det byggdes ju bara 6+1 Sonett I) eller så kunde det vara ett krav från Saab.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...