Jump to content

Smallblock med Volvolåda?


Drake

Recommended Posts

Jag har hört att det går att koppla ihop en volvolåda med en Chev smallblock, men hur???

Vilken låda ska man använda och hur blir det med kopplingen och urtrampningslager? (300 hästar 400Nm)

Förmodar att man sätter en adapter mellan låda och sprängkåpan,

undrar om någon av er sitter inne med en ritning och info om detta.

Vore mycket tacksam för svar om detta då manuella lådor till Chevor är en smula dyra.

Drake

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört att det går att koppla ihop en volvolåda med en Chev smallblock, men hur???

Vilken låda ska man använda och hur blir det med kopplingen och urtrampningslager? (300 hästar 400Nm)

Förmodar att man sätter en adapter mellan låda och sprängkåpan,

undrar om någon av er sitter inne med en ritning och info om detta.

Vore mycket tacksam för svar om detta då manuella lådor till Chevor är en smula dyra.

Drake

Jag har inte svar på din fråga om volvolådan men ska du ha en bra manuell låda bakom en smallblock så rekomenderar jag en BW T-5 WC eller NWC för de håller.

Ska du få en volvolåda att hålla så bra så har du lagt ut mer pengar än vad Borg Warner lådan kostat dej...

Link to comment
Share on other sites

Men var hittar man dom och till vilket pris?

Dom jag sett har varit ganska risiga och dyra.

Type 9 lådan ska ju vara tålig, tror du att det går att para ihop den med en 8:a

Förresten är inte BMW:s lådor ganska lika volvos. (Getrag?)

Link to comment
Share on other sites

Men var hittar man dom och till vilket pris?

Dom jag sett har varit ganska risiga och dyra.

Type 9 lådan ska ju vara tålig, tror du att det går att para ihop den med en 8:a

Förresten är inte BMW:s lådor ganska lika volvos. (Getrag?)

BW T-5 sitter i väldigt många GM bilar....

leta företrädelsevis i camaro's och Firebird's

sök på Jänkebilsskrotarna runt om i sverige och spy inte galla om du hittar en som gått en bit.

Helrenovering är nästan gratis på en NWC jämfört med andra lådor.

Har för mej att en renoveringssats inte kostar mer än 2500-3000:- till en NWC låda.

Volvos M51 låda är ju ganska omtalad (getrag) den finns även på en del äldre BMW.

På BMW är den dock ganska svårfunnen utan fast sprängkåpa.

Det är några få som hade den typ 535 och nån mer.

Den kostar en fin slant att renovera och håller inte för lika mycket stryk som T-5 lådorna, det är vad jag har hört av andra, men det uttalandet har jag personligen inte belägg för.

Ford ska jag inte ge mej in på att diskutera av två anledningar....

1. har aldrig pysslat med Ford

2. Det börjar klia av allergi på hela kroppen bara jag tänker på det :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Guest real7

Du hittar T-5an i Sierra Cosworthar (vet ej om det gäller alla eller bara 4WD). Bra låda men femman är lite känslig om du lättar svänghjulet.

B

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...