Jump to content

Introduktion, Samt Lite Funderingar.

chriss

Recommended Posts

Hej

Heter Chriss i är bosatt i Göteborg.

Efter en längre tids tjuvläsning var det dags att introducera sig, plus att jag fick besked om garage plats igår :thumbsup:

Målet är en Mk indy med sierra donator och det blev genast lättare nu med garage plats!

Hoppas på att komma iväg o kika på en mk nästa vecka, eller provsitta, lite orolig för mina 195cm, men annars funkar nog stoppade ryggstöd ;)

Indyn bygger på en sierra donator och vad jag har fått fram på forumet är, årsmodel 82 - 87 med Pinto och Typ 9 v-låda, där backen ligger upp till vänster utan spärr.

88a är väl ett standard år inom bilar då kat m.m började dyka upp. Har alla 88or och uppåt doch motor med Mt75 lådan eller är det som med Volvo o Saab där det finns

gamla 88A och nya 88B?

Har hittat en 84a som verkar lovande men misstänker förgasare, men det måste vara lättare att investera i en sådan och isåfallplocka insp m.m från skrot/beg? Eventuellt Webber kanske.

Donator känns som det ultimata då det är så mycket man kommer att plocka.

Z-tech verkar populär, passar de på Typ 9 lådan (med eller utan adapter) och vilka andra motorer passar någorlunda bolt on?

Är mer sugen på en insprutnings motor.

Detta är mitt första bygga men har inte tummen mitt i hand.

Det känns som ett vettigt val me indy delux kit + donator att bli klar till sommaren 2009. För man lär sig alltid mest när man gör det själv och sätter ett rimligt mål.

Vill bara avsluta med att hoppas sommaren kommer snabbt så man kan kika på bilar i solskenet, eller kanske glida förbi någons garage om intresset finns?

/Chriss

Är det rätt pris på donatorn slå till då den har rätt låda. Om du är sugen på insprutning så satsa på en Zetec det har skrivits massa på forumet om vad som behövs för att få den att passa. Svaret är inte så enkelt då det fins flera varianter på motorn och de är inte exakt lika. DOHC motorn är däremot inte att rekomendera då det finns begränsat med trim delar till den. För övrigt fins färdiga adaprar till Opel och Toyota motorer. Det fins fler jag hitade en motor på blocket Volvo anpasad till T9. Kolla med roadster de säljer nya zetec till bra pris

Lev väl

Michael W

Här är skönheten, blev en Lazer från -84 med 17k på mätaren.

Verkar vara i väldigt fint skick då det är knappt rost på den och när den går, går den fint ;)

Liten översyn av tändningen är i behov :) Dock va kompisen överlycklig när det slog dm långa lågor ur avgasröret ;)

post-2507-1204534189_thumb.jpg

Edited by chriss